Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Vilkårsændringer – pas på!

Kromann Reumert
17/07/2017
Vilkårsændringer – pas på!
I abonnementsaftaler og andre løbende aftaler har virksomheder fra tid til anden behov for at justere sine priser, gebyrer, betalingsvilkår osv., fx i forbrugeraftaler om alt fra tele, internet og magasiner til energi, forsikringer og låneaftaler og meget andet. Men pas på: Hvis ændringsklausulen ikke er formuleret godt nok, kan det give seriøse problemer. Forbrugerombudsmanden har for tiden fokus på problemstillingen.
Mange leveringsvilkår og standardaftaler har bestemmelser, der har til formål at give virksomhederne mulighed for ensidigt at ændre aftalte vilkår. Det er helt sædvanligt, og ofte er ændringsadgangen formuleret således, at virksomheden med et passende varsel kan ændre fx en pris eller et gebyr. Enten uden at nævne de forhold, der kan begrunde en ændring, eller med en meget bred og ukonkret angivelse af sådanne forhold. Men hvis ændringsmuligheden ikke er beskrevet tilstrækkeligt præcist og er forudsigelig for forbrugeren, kan vilkåret tilsidesættes helt eller delvist som urimeligt, og dermed kan ændring af vilkår ende med at blive besværliggjort ganske betydeligt for virksomheden.

Ændring i en indgået aftale kræver som udgangspunkt begge parters samtykke; negativ aftalebinding i forbrugerforhold accepteres normalt ikke. Virksomheden og forbrugeren kan dog indgå aftale om, at virksomheden uden forbrugerens samtykke kan foretage (rimelige) ændringer i aftalevilkårene, hvilket er en både praktisk og naturlig fremgangsmåde i de fleste løbende aftaleforhold.

Ifølge EU-Domstolen og Forbrugerombudsmanden kræver sådanne ensidige vilkårsændringer imidlertid, at a) tydelige og afgrænsede kriterier for vilkårsændringer fremgår af parternes aftalegrundlag, b) underretning af forbrugeren om ændringen sker individuelt, og c) forbrugeren gives ret til at opsige aftalen som følge af ændringen. Dette udledes af aftalelovens §§ 36 og 38c, der implementerer EU-direktiv 93/13/EØF om urimelige aftalevilkår.

Ifølge EU-direktiv 93/13/EØF, artikel 3 og 5 og litra j og l i bilag 1 til direktivet, er et standardvilkår urimeligt, hvis det tillader den erhvervsdrivende ensidigt at ændre kontraktvilkårene uden gyldig og i aftalen anført grund, eller sætte prisen op, uden at forbrugeren kan opsige kontrakten.

EU-Domstolen har i flere afgørelser (bl.a. C-472/10 og C-92/11) udtalt, at aftalte ændringsvilkår skal indeholde klare og forståelige kriterier, der giver forbrugeren mulighed for at forudse, hvordan en aftale vil udvikle sig og forstå virksomhedens ændringer. Samtidig skal forbrugeren have en opsigelsesadgang, og såvel ændringen som opsigelsesadgangen skal varsles på rimelig vis.

Hvis virksomheden ikke efterlever de anførte krav, kan det bl.a. have som konsekvens, at ændringsvilkåret ikke kan anvendes efter sin ordlyd, ligesom det kan have betydning for allerede gennemførte vilkårsændringer. Der er derfor god grund for virksomhederne til at sikre sig, at ændringsvilkår lever op til de gældende regler og Forbrugerombudsmandens praksis.

Se EU-direktiv 93/13/EØF her og Forbrugerombudsmandens seneste pressemeddelelse om problemstillingen her.

Har du brug for løsninger og klare råd om vilkårsændringer eller markedsførings- og forbrugerret? Kontakt Dorthe Vejs eller Frank Bøggild.

 



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
03/04/2024
E-handel og markedsføring, Immaterialret
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
08/04/2024
E-handel og markedsføring
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
04/04/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Finansiering og bankret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted