Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Væsentlige ændringer af betalingstjenesteloven

Bird & Bird
04/12/2014
Væsentlige ændringer af betalingstjenesteloven

Finanstilsynet sendte i september 2014 et lovforslag i høring om blandt andet ændringer af lov om betalingstjenester og elektroniske penge (betalingstjenesteloven) og lov om finansiel virksomhed. Det endelige lovforslag blev fremsat den 14. november 2014.


Lovforslaget medfører en række væsentlige ændringer, herunder i lov om finansiel virksomhed, hvor der gives øget forbrugerbeskyttelse i forbindelse med finansiel rådgivning. Der bliver således indført en ny bestemmelse, der udtrykkeligt fastsætter, at handlinger i strid med bestemmelserne om god skik, pådrager erstatningsansvar i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler.

Af særlig interesse er ændringerne i betalingstjenesteloven. Ændringerne i betalingstjenesteloven har til formål er at mindske risikoen for tab af forbrugerens midler og risikoen for hvidvaskning af penge og terrorfinansiering.

Lovforslaget betyder blandt andet, at betalingstjenesteloven ikke længere vil finde anvendelse på vederlagsfrie betalingssurrogater. Et vederlagsfrit betalingssurrogat er ikke nærmere defineret i lovforslaget, men det nævnes i bemærkningerne til lovforslaget, at det eksempelvis kan være en digital fordring på en vare eller tjenesteydelse, som en forbruger har modtaget som led i en reklamekampagne, eksempelvis en rabatkupon.

Et vederlagsfrit betalingssurrogat kan også gives i forbindelse med forbrugerens køb af en anden vare, f.eks. hvor forbrugeren køber et køkken til vejledende pris, og i den forbindelse modtager et gavekort til en fastsat værdi til køb af hvidevarer hos en konkret tredjemand. Ved kampagner, hvor den erhvervsdrivende tilbyder køb af varer, hvor den billigste er gratis ved fremvisning kupon, vil kuponen være at betragte som et vederlagsfrit betalingssurrogat. Det samme gælder loyalitets rabatmærker, f.eks. køb af ni kopper kaffe, hvor den tiende modtages gratis.

Gavekort betragtes som vederlagsfrie betalingssurrogater i tilfælde, hvor de gives væk af udsteder i forbindelse med f.eks. velgørenhed eller sponsorater. Modtager udsteder af gavekortet en modydelse, f.eks. reklameplads på stadion, vil der ikke være tale om et vederlagsfrit betalingssurrogat. Der er ligeledes heller ikke tale om et vederlagsfrit betalingssurrogat, hvis andre end udsteder betaler for et gavekort og efterfølgende videregiver det til en person, som ikke betaler herfor.

Det foreslås endvidere i lovforslaget, at betalingssurrogater, hvor beløbet ikke kan overstige 3.000 kr., og som ikke automatisk kan "genfyldes/genoptankes", undtages fra loven. Som eksempler på betalingssurrogater på under 3.000 kr. kan nævnes mindre gavekort, vaskekort til bilvaskehaller, forudbetalte parkeringsbilletter, 10-turskort til svømmehallen eller fitnesscenteret, mindre loyalitetsprogrammer og diverse spilletjenester.

Ændringen indebærer, at betalingssurrogater på under 3.000 kr., hvor der ikke kan ske automatisk "genfyldning/genoptankning", ikke længere skal anmeldeles til Forbrugerombudsmanden. Det samme gør sig gældende for e-penge på op til 3.000 kr. med begrænset anvendelse, og som ej heller automatisk kan "genfyldes/genoptankes".

En anden interessant ændring er i lovforslaget er forbrugerenes mulighed for ved direkte henvendelse til betalingsserviceudbyderen at tilbagekalde fremtidige betalingsordrer. Denne ændring er en reaktion på, at Forbrugerombudsmanden i stigende grad er blevet gjort opmærksom på, at forbrugerne har problemer med at få standset løbende betalinger, som automatisk bliver trukket på deres konto. Det kan eksempelvis være i forbindelse med abonnementsordninger eller lignende, hvor forbrugeren ikke mener at have indgået en aftale, eller hvor aftalen er blevet opsagt.

Det samlede lovforslag kan ses her:

http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20141/lovforslag/L73/20141_L73_som_fremsat.pdf




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artikler, der kunne være relevante for dig
Politisk aftale om AI-forordningen
Politisk aftale om AI-forordningen
28/12/2023
IT- og telekommunikation, Persondata
Data Act versus GDPR – en svær balancegang
Data Act versus GDPR – en svær balancegang
09/01/2024
Persondata, IT- og telekommunikation
Manglende open source policy udgør en risiko for softwarevirksomheder
Manglende open source policy udgør en risiko for softwarevirksomheder
01/03/2024
Persondata, Compliance, IT- og telekommunikation
Chromebook-sagens relevans – herunder når du udleverer en computer eller mobiltelefon som arbejdsredskab
Chromebook-sagens relevans – herunder når du udleverer en computer eller mobiltelefon som arbejdsredskab
08/03/2024
Persondata, IT- og telekommunikation
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
11/03/2024
Persondata, IT- og telekommunikation, Compliance
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted