I en ny afgørelse har EU-Domstolen forsøgt at forenkle indgåelsen af aftaler online. Det bliver nu nemmere at forhandle og indgå værnetingsbestemmelser på nettet. Fremover behøver parterne nemlig ikke at få værnetingsbestemmelser og -vilkår bekræftet med en underskrift. Et enkelt klik på computeren kan nu bruges til at bevise køberens accept af bestemmelsen.
SAGEN KORT
Den tyske bilforhandler Majdoub havde via CarsOnTheWeb's hjemmeside købt en bil. CarsOnTheWeb har hjemsted i Belgien. Aftalen byggede på CarsOnTheWeb's standardbetingelser, der indeholdte en værnetingsbestemmelse, som Majdoub godkendte elektronisk ved at klikke "accepter" i et felt på sælgerens hjemmeside. Ved den elektroniske godkendelse gjorde CarsOnTheWeb det ikke automatisk muligt at læse værnetingsbestemmelsen i et pop-up vindue. Dokumentet kunne derimod kun læses, hvis man åbnede et særskilt link.
Efter aftaleindgåelsen opstod der problemer med leveringen, og Majdoub anlagde sag mod CarsOnTheWeb i Tyskland. Majdoub nedlage i den forbindelse påstand om, at værnetingsbestemmelsen ikke var gyldig på grund af den manglende skriftlige visning af betingelserne og dermed manglende information om, at værnetinget var fastsat til at være i Belgien.
MINDRE KRAV TIL AFTALER INDGÅET ONLINE
Reglerne om værnetingsbestemmelser findes i Bruxelles I-forordningen. Deraf fremgår, at en aftale om værneting kan indgås skriftligt eller med en skriftlig bekræftelse. Ellers skal sager som udgangspunkt anlægges ved sagsøgtes hjemting. Når aftaler indgås online, er det muligt at sidestille "skriftligt" med enhver elektronisk meddelelse, som varigt dokumenterer værnetingsvilkåret.
I sagen mellem de to erhvervsdrivende, Majdoub og CarsOnTheWeb, fandt EU-Domstolen, at kravet i Bruxelles I-forordningen om at vilkår om værneting skal indgås enten skriftligt eller med en skriftlig bekræftelse, er opfyldt, hvis parterne benytter sig af en elektronisk "klik-accepter"- metode - også kendt som "click-wrapping". Med andre ord gjorde EU-Domstolen det klart, at en værnetingsbestemmelse er gyldigt indgået, så snart en køber ved et klik vælger at acceptere bestemmelsen, der typisk fremgår af sælgerens standardbetingelser.
Det er ikke nødvendigt, at betingelserne automatisk vises, inden feltet med "accepter" afkrydses. Ifølge dommen kræves det dog, at køberen modtager et link eller på anden måde får muligheden for at få adgang til at gemme aftalens vilkår og printe disse.
KLART SVAR TIL ONLINE SÆLGERE
Afgørelsen har vakt glæde hos forretningsdrivende i EU og givet et entydigt svar på et omtvistet spørgsmål, som tidligere har været prøvet ved flere nationale domstole. Fremover kan erhvervsdrivende i B2B-salg gøre brug af den såkaldte "click-wrapping" metode uden grund til bekymring, så længe kravet om adgang til at printe og gemme er overholdt. Forretningsdrivende, der handler direkte med forbrugere, skal dog stadig være opmærksomme på de særlige regler og beskyttelseshensyn, der gælder i forhold værnetingsbestemmelser med forbrugere.
Læs EU-Domstolens afgørelse
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →