Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Tillæg til eksisterende IT-kontrakt uden forudgående udbud blev erklæret uden virkning

Kromann Reumert
05/06/2016
Tillæg til eksisterende IT-kontrakt uden forudgående udbud blev erklæret uden virkning
Klagenævnet for Udbud har i en nyligt afsagt kendelse erklæret et tillæg til en eksisterende IT-kontrakt uden virkning. Klagenævnet fandt, at tillægget ikke kunne anses for en forudsat ændring i medfør af kontrakten, men i stedet udgjorde en selvstændig aftale indgået uden udbud. Tillægget blev derfor erklæret for uden virkning og ordregiver - Moderniseringsstyrelsen - blev idømt en økonomisk sanktion på 250.000 kr.

TILLÆG VAR EN VÆSENTLIG ÆNDRING TIL EN EKSISTERENDE KONTRAKT
Moderniseringsstyrelsen udbød i 2012 en IT-kontrakt, som styrelsen indgik med en tilbudsgiver/IT-leverandør. I maj 2015 bekendtgjorde styrelsen, at der var indgået en tillægsaftale om en webbaseret selvbetjeningsløsning for ansatte, HR-Løn, i Statens Lønsystem. En anden tilbudsgiver indgav herefter klage til Klagenævnet for Udbud over den direkte tildeling af tillægskontrakten, uden at styrelsen forinden havde haft tillægget i udbud.

Klagenævnet fandt, at HR-Løn ikke var omfattet af udbuddet fra 2012 om Statens Lønsystem. Konkret fandt Klagenævnet, at kontrakten alene refererede til Statens Lønsystem og ikke til HR-Løn. Klagenævnet udtalte endvidere, at en ændring i medfør af en kontrakt forudsætter, at den oprindeligt udbudte kontrakt indeholder en klausul, der klart beskriver, hvornår og hvordan en ændring ville kunne finde sted. Da dette ikke var var tilfældet, var der ikke tale om en ændring i medfør af kontrakten.

Hvis en ændring ikke kan foretages i medfør af kontrakten, skal det vurderes, om den ønskede ændring er uvæsentlig eller væsentligt. En uvæsentlig ændring vil kunne gennemføres uden afholdelse af nyt udbud, mens en væsentlig ændring af kontrakten kun kan gennemføres efter et udbud. I sagen fandt Klagenævnet, at der var tale om en væsentlig ændring af kontrakten, bl.a. fordi tillægskontrakten kostede 29 mio. kroner.

ORDREGIVERE SKAL UDVISE DEN FORNØDNE OMHU
Sanktionen "uden virkning" medfører, at ordregiveren ikke må købe flere ydelser på kontrakten, og at kontrakten skal ophøre. For at sikre at en indgået kontrakt ikke erklæres for uden virkning, skal en ordregiver:

  • offentliggøre en profylaksebekendtgørelse, som er ordregivers offentliggørelse af, at ordregiver har til hensigt at indgå kontrakten uden udbud, og hvorfor ordregiver ikke mener, at kontrakten er udbudspligtig

  • vente med at indgå kontrakten til 10 dage fra dagen efter bekendtgørelsens offentliggørelse
    finde, at indgåelsen af kontrakten uden forudgående udbud er i overensstemmelse med udbudsreglerne.


Da Moderniseringsstyrelsen havde overholdt de første to betingelser, var den tredje betingelse omdrejningspunktet i sagen. Klagenævnet har i tidligere sager været tilbageholdende med at tilsidesætte ordregivers foretagne skøn over, hvorvidt en kontrakt var udbudspligtig. Dette var dog ikke tilfældet i denne konkrete sag, idet Klagenævnet fremhævede – i overensstemmelse med praksis fra EU-Domstolen – at ordregivere generelt skulle udvise den "fornødne omhu", når de vurderer, om en kontrakt er udbudspligtig.

Klagenævnet er normalt tilbageholdende med at erklære kontrakter for uden virkning, når ordregiver har foretaget en vurdering af udbudspligten. I dette særlige tilfælde erklærede Klagenævnet imidlertid kontrakten for uden virkning, selvom styrelsen havde foretaget en sådan vurdering, da Klagenævnet fandt vurderingen åbenbart urigtig.

Moderniseringsstyrelsen havde – udover selv at gennemgå de relevante dokumenter – rekvireret en advokatvurdering, som fandt det "umiddelbart nærliggende", at der var tale om en ikke udbudspligtig ændring i medfør af kontrakten. Ifølge Klagenævnet var dette dog ikke tilstrækkeligt, idet advokatvurderingen indeholdt en række forbehold og dermed ikke gav et klart svar. I sin vurdering inddrog Klagenævnet ligeledes, at advokatvurderingen kun var delvist fremlagt for Klagenævnet. Klagenævnet fandt på baggrund heraf, at Moderniseringsstyrelsen ikke havde udvist den fornødne omhu i forbindelse med deres vurdering af, om tillægget var udbudspligtig.

TILLÆGGET TIL KONTRAKTEN VAR UDEN VIRKNING
Den indgåede tillægskontrakt blev derfor erklæret for uden virkning, og Moderniseringsstyrelsen blev pålagt at bringe den til ophør med virkning fra den 1. august 2016. Klagenævnet idømte endvidere Moderniseringsstyrelsen en økonomisk sanktion på 250.000 kr.

Læs Klagenævnet for udbuds kendelse her.

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
15/03/2024
Udbud
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
19/03/2024
Udbud
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
21/03/2024
Udbud
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
22/03/2024
Udbud
Aktindsigt i udbud
Aktindsigt i udbud
09/04/2024
Udbud
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted