Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Sådan sikrer du succes i IT-udbud efter ikraft­trædelsen af Udbudsloven (del 2): Evaluerings­modeller

Kromann Reumert
18/05/2016
Sådan sikrer du succes i IT-udbud efter ikraft­trædelsen af Udbudsloven (del 2): Evaluerings­modeller
I en artikelserie over fire nyhedsbreve sætter vi fokus på den nye udbudslov og de (nye - eller genopfundne) muligheder, som ordregivere og tilbudsgivere kan gøre brug af i udbudsprocessen. Den anden artikel i rækken handler om evalueringsmodeller med fokus på kravet om offentliggørelse af den valgte evalueringsmetode allerede ved udbudsmaterialets (og udbudsbekendtgørelsens) offentliggørelse.


FORUDGÅENDE OFFENTLIGGØRELSE AF EVALUERINGSMETODE


Et grundlæggende princip i den udbudsretlige regulering er at sikre gennemsigtighed i udbudsprocessen. Efter den nye § 160 i Udbudsloven skal ordregivere allerede i udbudsmaterialet offentliggøre en beskrivelse af evalueringsmetoden, samt hvad der vil blive lagt vægt på ved tilbudsevalueringen.

Ifølge EU-Kommissionen følger kravet om forudgående offentliggørelse af evalueringsmodellen allerede af praksis fra EU-Domstolen og principperne i Udbudsdirektivet. Dette ændrer dog ikke på, at bestemmelsen fraviger tidligere dansk klagenævnspraksis og derfor i Danmark vil blive oplevet som et nyt krav.


HVORNÅR KAN DER KLAGES OVER EVALUERINGSMETODEN?


Offentliggørelsen af evalueringsmetoden giver tilbudsgivere mulighed for at kontrollere, at tilbuddene reelt bliver evalueret i overensstemmelse med den offentliggjorte metode. Er dette tilfældet, kan der som udgangspunkt alene indgives klagesag, såfremt evalueringsmetoden ikke overholder de øvrige udbudskrav, herunder særligt principperne om ligebehandling og gennemsigtighed.


KONSEKVENSER FOR TILBUDSGIVERE OG ORDREGIVERE

Bestemmelsen vil sandsynligvis - som følge af den øgede gennemsigtighed - opleves som en forbedring for tilbudsgivere, idet de allerede fra udbudsmaterialets offentliggørelse kan se, hvordan ordregiver vil foretage evalueringen, og hvad der vil blive lagt vægt på. Tilbudsgiverne vil eksempelvis kunne se, hvordan en offentlig myndighed vil evaluere i forhold til service og teknisk bistand. Det giver tilbudsgivere bedre mulighed for at optimere deres tilbud.

Den nye bestemmelse vil fra ordregivers side nok opleves som en ekstra byrde, idet beslutningen om valg af evalueringsmetode skal tages allerede i forbindelse med udarbejdelsen af udbudsmaterialet. Det er specielt en udfordring ved udbud af komplekse it-kontrakter. Samtidig indskrænkes fleksibiliteten ved den efterfølgende evaluering. På den anden side forventer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at den øgede gennemsigtighed vil mindske antallet af klagesager over den anvendte evalueringsmetode, og at optimeringen af de indkomne tilbud vil forbedre konkurrencen.


VALG AF EVALUERINGSMETODE FORUDSÆTTER MARKEDSKENDSKAB

De nævnte fordele kan dog ikke skjule det faktum, at det for en ordregiver uden særligt kendskab til mulige IT-løsninger kan være kompliceret at fastsætte evalueringsmetoden på forhånd, da valget af den mest hensigtsmæssige metode vil kunne afhænge af, hvilke IT-løsninger, der bliver tilbudt. Det forudsætter derfor, at ordregiver har et vist markedskendskab. Dette kan eksempelvis opnås ved at gennemføre en markedsdialog, som beskrevet i forrige nyhedsbrev under del 1  i denne artikelserie.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
11/03/2024
Persondata, IT- og telekommunikation, Compliance
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
15/03/2024
Udbud
Sekundær prismodel går i vasken
Sekundær prismodel går i vasken
14/03/2024
Udbud
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
19/03/2024
Udbud
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
21/03/2024
Udbud
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
22/03/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted