Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Rederi var ikke objektiv ansvarlig for udgifter til afværgelser af forureningsskader

Bech Bruun
08/01/2019
Rederi var ikke objektiv ansvarlig for udgifter til afværgelser af forureningsskader
Sø- og Handelsretten skulle tage stilling til rækkevidden af sølovens § 183, stk. 4, om en reders objektive ansvar ved forureningsskader. Rederens drift af skibet viste sig afgørende for ansvarsbedømmelsen.

Skibet MS Faxborg stødte på grund i august 2014 ved Vejle Fjord. Værnsfælles Forsvarskommando (tidligere SOK) blev i den forbindelse alarmeret og foretog beredskabsmæssige foranstaltninger for at undgå olieforurening som følge af grundstødningen.

På tidspunktet for grundstødningen var rederiet Lyn ApS ejer af skibet, som igen var 100 procent ejet af skibsføreren. Alligevel blev rederiet H. H. Danship angivet som ejer i SOK’s skadesrapport. Det skyldtes, at H. H. Danship var registreret som ejer i den kommercielle database IHS. Skibsføreren af MS Faxborg ejede da også H. H. Danship.

SOK anlagde efterfølgende sag an mod Lyn ApS med krav om refusion for de omkostninger, der havde været forbundet med de beredskabsmæssige foranstaltninger. Under sagens forberedelse gik Lyn ApS imidlertid konkurs, og SOK hævede derfor sagen. Kravet blev herefter i stedet rejst over for H. H. Danship, der netop var angivet som skibets ejer i SOK’s rapport.

Efter sølovens regler gælder der et objektivt ansvar for forureningsskader for ejeren af et skib. Sø- og Handelsretten skulle således konkret tage stilling til, om H. H. Danship i overensstemmelse med sølovens § 183, stk. 4, var ejer af skibet, og dermed – på objektivt grundlag – havde pådraget sig et erstatningsansvar over for SOK.

Sø- og Handelsretten udtalte, at sølovens § 183, stk. 4, ifølge sin ordlyd og lovens forarbejder alene kan udstrækkes til at omfatte den ejer, der forestår den tekniske drift af skibet. Lovens strenge objektive ansvar kunne således ikke udstrækkes til også at gælde den, der var ansvarlig for skibets kommercielle drift.

Som konsekvens heraf blev det således afgørende for rettens bedømmelse, om H. H. Danship helt eller delvist havde varetaget skibets tekniske drift.

Sø- og Handelsretten fandt, at H. H. Danship alene havde varetaget opgaver af kommerciel karakter, herunder formidling af last til skibet, nominering af agenter i forbindelse med havneanløb samt bogførings- og regnskabsmæssige opgaver for Lyn ApS, og at den tekniske drift alene havde været varetaget af Lyn ApS, der nu var under konkurs.

H. H. Danship blev på den baggrund frifundet.

Retten afviste i øvrigt, at H. H. Danships fejlregistrering som ejer samt det forhold, at det fremgik af H. H. Danships hjemmeside, at MS Faxborg var en del af selskabets flåde kunne føre til et andet resultat.


Bech-Bruuns kommentar


Som anført ovenfor, er en reder underlagt dansk rets strengeste ansvarsbedømmelse ved forureningsskader. Det er således uden betydning, om der er handlet ansvarspådragende eller ej.

Derimod er det ikke uden betydning, hvilken faktisk rolle rederen har varetaget. Den konkrete afgørelse understreger således, at det er af afgørende betydning for at kunne ifalde ansvar, at rederen (også) har forestået den tekniske drift af skibet. Har rederen alene varetaget den kommercielle drift af skibet, vil der ikke kunne idømmes et ansvar efter sølovens § 183, stk. 4.

Yderligere tager ovenstående afgørelse stilling til omfanget af den tekniske drift af skibe. I vurderingen heraf lægger retten vægt på forhold som opgavens karakter, honoreringen af arbejdet, og hvem opgaven udføres for.

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artikler, der kunne være relevante for dig
Miljøskadelovens anvendelse i Nordic Waste-sagen
Miljøskadelovens anvendelse i Nordic Waste-sagen
18/01/2024
Miljøret
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
18/01/2024
Miljøret, Transportret, Skatte- og afgiftsret
Energiparker – En ny brik i Danmarks grønne omstilling?
Energiparker – En ny brik i Danmarks grønne omstilling?
24/01/2024
Miljøret, Energi og forsyning
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
01/03/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Offentlig ret
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
08/04/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise
Opsigtsvækkende dom fra EMD pålægger stater et menneskeretligt ansvar for klimaforandringer
Opsigtsvækkende dom fra EMD pålægger stater et menneskeretligt ansvar for klimaforandringer
12/04/2024
Miljøret, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted