Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Regerings­udspil: Flere offentlige opgaver skal konkurrence­udsættes

Horten
23/05/2018
Regerings­udspil: Flere offentlige opgaver skal konkurrence­udsættes






Regeringen kommer med et udspil om at indføre måltal for, hvor stor en del af det offentliges opgaver, der skal konkurrenceudsættes. Formålet er, at det offentlige konkurrenceudsætter flere opgaver.










Hvert år rapporterer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, hvor mange opgaver det offentlige konkurrenceudsætter. Rapporterne viser, at udviklingen er stagneret i de senere år, hvilket er baggrunden for regeringens udspil. Måltallene skal dog ikke stå alene, og derfor foreslår regeringen en række tiltag, der skal understøtte udviklingen af det offentlig-private samarbejde.

Læs mere om regeringsudspillet her: Øget konkurrence om opgaverne skal give den bedst mulige service for pengene

Måltal for konkurrenceudsættelse af opgaver
I det nye udspil foreslår regeringen at indføre måltal for, hvor mange opgaver det offentlige skal konkurrenceudsætte. Regeringen foreslår, at kommunerne og staten konkurrenceudsætter 35 % af deres opgaver, mens regionerne konkurrenceudsætter 25 %. Regeringen vil drøfte konkrete modeller til at opnå de måltal med KL og Danske Regioner.

For kommunerne foreslår regeringen en trappemodel, hvor de kommuner, der konkurrenceudsætter mindst, skal have den største årlige stigning af konkurrenceudsatte opgaver. Kommuner, der konkurrenceudsætter under 25 % af deres opgaver, skal konkurrenceudsætte 1,5 % mere årligt. Kommuner, der ligger mellem 25 % og 30 %, skal stige med 1 % årligt, mens kommuner, der konkurrenceudsætter over 30 %, skal stige med 0,5 % årligt. På den måde vil måltallet for kommunerne være nået i 2025.

En anden model er at sætte fokus på udvalgte kommunale opgaveområder. Dee kunne eksempelvis være det tekniske område, hvor kommunerne i dag konkurrenceudsætter flest opgaver (ca. 59 %) og de administrative opgaver, hvor der er potentiale for konkurrenceudsættelse.

I forhold til de regionale områder vil regeringen drøfte det med Danske Regioner. På det statslige område vil regeringen lave en analysere af statens konkurrenceudsættelse med henblik på at komme med anbefalinger til udbudsområder.

Udvikling af det offentlig-private samarbejde
Regeringen foreslår også en række initiativer, der skal understøtte udviklingen af det offentlig-private samarbejde. Initiativerne gælder for både staten, regionerne, kommunerne og de private virksomheder.

Forum udbud
Regeringen vil oprette et nyt udbudsfagligt råd, som skal skabe dialog og sikre vidensdeling mellem områdets aktører. Rådet skal hedde "Forum Udbud" og skal bl.a. drøfte aktuelle indsatsområder og fungere som et rådgivende organ.

Partnerskaber
Der skal tages initiativer til at skabe partnerskaber mellem erhvervsorganisationer, kommuner og regioner. Formålet er, at erhvervsorganisationerne skal byde ind med deres særlige viden og give analytisk og strategisk hjælp. Kommunerne og regionerne byder ind med konkrete udfordringer, de oplever, når du konkurrenceudsætter forskellige områder.

Servicetjek af lovgivning, der begrænser udbud
Regeringen vil lave en analyse af sektorlovgivningen for at vurdere, om lovgivningen begrænser incitamenterne eller udgør en barriere for at anvende private leverandører til offentlige opgaver. Analysen skal også afklare, hvilke opgaver, der kan konkurrenceudsættes og hvilke opgaver, der er myndighedsopgaver. Analysen skal bruges af Forum Udbud.

Udbredelse af offentlig-private innovationspartnerskaber
Innovationspartnerskaber har potentiale til at forny den måde, opgaver løses på. Derfor vil regeringen understøtte, at det offentlige og private i fællesskab udvikler flere innovative løsninger gennem offentlig-private innovationspartnerskaber. Det skal drøftes med KL og Danske Regioner.

Mindre virksomheder skal byde på offentlige opgaver
Der skal skabes mere fokus på, at små og mellemstore virksomheder deltager i konkurrencen om offentlige opgaver. For at løse det vil regeringen informere de offentlige ordregivere om "opdel eller forklar"-princippet. Derudover skal der laves en vejledning til de små virksomheder, så de bedre kan udarbejde tilbud. Endelig vil regeringen inden udgangen af 2018 evaluere "opdel eller forklar"-princippet, og se på om det offentlige er blevet bedre til at opfylde kravet om at forklare, hvis et udbud ikke er opdelt.

Lavere omkostninger ved udbud
Høje omkostninger kan få virksomheder til at afholde sig fra at deltage i et udbud. Regeringen vil derfor starte en informationsindsats, der skal fremme gode råd til, hvordan man laver udbudsmateriale med henblik på at sænke unødvendige omkostninger. Derudover vil regeringen lave en analyse af ordregiveres transaktionsomkostninger. På baggrund af analysen skal der tages stilling til, om der er behov for flere tiltag for at lette ordregiveres transaktionsomkostninger.

Analyse af potentialet for yderligere konkurrenceudsættelse
Til at understøtte de opstillede måltal, vil regeringen lave en analyse af konkurrenceudsættelsen i den offentlige sektor. Analysen skal undersøge muligheden for øget konkurrenceudsættelse af det offentliges opgaver og bidrage til viden om, hvordan de enkelte sektorer arbejder med konkurrenceudsættelse. Resultatet af analysen skal munde ud i en række anbefalinger til områder, hvor den offentlige sektor med fordel kan konkurrenceudsætte flere opgaver.

 



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
15/03/2024
Udbud
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
19/03/2024
Udbud
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
21/03/2024
Udbud
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
22/03/2024
Udbud
Aktindsigt i udbud
Aktindsigt i udbud
09/04/2024
Udbud
Nyt om muligheden for undladelse af udbud ved kommunalt og regionalt grundsalg
Nyt om muligheden for undladelse af udbud ved kommunalt og regionalt grundsalg
19/04/2024
Udbud, Fast ejendom og entreprise
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted