Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Punktum i retsopgør om udbud af FM5 og FM6

Kammeradvokaten
07/11/2014
Punktum i retsopgør om udbud af FM5 og FM6
Højesteretsdom har fastslået, at Radio- og tv-nævnet med rette afkrævede Talpa Radio fuld betaling af de faste årlige koncessionsafgifter efter radiostationen uretmæssigt havde tilbageleveret programtilladelsen til FM6 to år før tid.


 

Ved dom af 5. november 2014 fastslog Højesteret, at Radio- og tv-nævnet ikke tilsidesatte en tabsbegrænsningspligt, da det, efter at Talpa Radio uretmæssigt havde tilbageleveret programtilladelsen til FM6 to år før tid, genudbød programtilladelsen via en ”skønhedskonkurrence” i stedet for på ny at udbyde den på en auktion over en fast årlig koncessionsafgift. Radio- og tv-nævnet havde derfor med rette afkrævet Talpa Radio fuld betaling af de faste årlige koncessionsafgifter for de to resterende år, i alt 45 mio. kr.

Med Højesterets dom er der sat et endeligt punktum for de retssager, der blev anlagt efter statens første udbud af FM5 og FM6 i 2003.

 

Sagens baggrund
I sommeren 2003 udbød staten programtilladelserne til FM5 og FM6 på auktion. For begge auktionerne gjaldt det, at deltagerne bød ind med en fast, årlig koncessionsafgift, der skulle betales i de 8 år, som rettighederne varede. Talpa Radio blev med et bud på 22,5 mio. kr. højestbydende på auktionen over retten til FM6 og etablerede derefter Radio 100FM, mens Sky Radio med et bud på 54 mio. kr. blev højestbydende på retten til FM5.

I november 2005 tilbageleverede Sky Radio sin programtilladelse, med den begrundelse at selskabet ikke skulle have fået den befolkningsmæssige dækning, som det var blevet stillet i udsigt. Programtilladelsen blev i august 2006 udbudt på en ny auktion, som TV2 Radio vandt med et bud på 23 mio. kr. Dvs. 31 mio. kr. mindre end Sky Radios vindende bud på auktionen i 2003.

Radio- og tv-nævnet betragtede Sky Radios tilbagelevering af programtilladelsen som grundløs og uretmæssig. Nævnet krævede derfor, at Sky Radio skulle dække tabet ved den lavere koncessionsafgift i de sidste 6 år, i alt ca. 210 mio. kr. Sky Radio afviste kravet og rejste samtidig krav over for staten om betaling af knapt en ¼ mia. kr. Dette beløb svarede til en tilbagebetaling af de koncessionsafgifter, som var blevet betalt, og erstatning for det tab, som Sky Radio hævdede at have lidt ved at etablere og drive programvirksomheden. Den tvist fandt sin endelige afgørelse ved Østre Landsrets dom af 2. marts 2012. Landsretten fandt ligesom byretten, at Sky Radio havde fået den befolkningsmæssige dækning, som selskabet var blevet stillet i udsigt, og at tilbageleveringen af programtilladelsen derfor havde været uretmæssig. Staten blev af samme grund frifundet for Sky Radios krav, mens Sky Radio blev dømt til at opfylde statens krav.

I 2008 fremsatte Talpa Radio over for Radio- og tv-nævnet og Kulturministeriet krav om, at den årlige koncessionsafgift for programtilladelsen til FM6 skulle nedsættes med 31/54 svarende til forholdet mellem Sky Radios vindende bud og TV2 Radios vindende bud. Ministeriet og nævnet afviste kravet, hvorefter Talpa anlagde sag. Talpa Radios krav om betaling af ca. 52 mio. kr. var hovedsageligt begrundet i dette afslag, der ifølge Talpa Radio havde medført en urimelig konkurrencesituation for selskabet i forhold til TV2 Radio. Over for Kulturministeriet nedlagde Talpa Radio desuden en påstand om erstatning på 255 mio. kr. Talpa Radio hævdede blandt andet, at ministeriet skulle have forsømt at "replanlægge" den danske del af FM-båndet. Ifølge Talpa Radio skulle denne forsømmelse have påført Talpa Radio et tab på 250 mio. kr. Et år efter anlæggelsen af retssagen og to år før udløbet af programtilladelsen standsede Talpa Radio sin programvirksomhed på FM6. Selskabet afviste at ville betale de to resterende årlige koncessionsafgifter på i alt 45 mio. kr. Under retssagen nedlagde Radio- og tv-nævnet derfor påstand om, at Talpa Radio skulle betale beløbet. Ved dom af 7. marts 2013 fastslog Østre Landsret, at Talpa Radio var forpligtet til at betale den faste, årlig koncessionsafgift på 22,5 mio. kr. i alle otte år. Dvs. uden nogen nedsættelse samt for de to sidste år. Landsretten fastslog samtidig, at Kulturministeriet ikke havde forsømt en pligt til at replanlægge FM-båndet. Talpa Radio ankede dommen til Højesteret, hvor sagen dog alene drejede sig, om Talpa Radio var forpligtet til at betale den fulde koncessionsafgift for de to resterende år af programtilladelsens løbetid.

Den samlede konklusion på retsopgørene er altså, at staten har handlet korrekt i gennem hele forløbet – både med hensyn til tilrettelæggelsen af udbuddet i 2003 og gennem det efterfølgende  forløb.

For Højesteret var Radio- og tv-nævnet repræsenteret af Kammeradvokaten ved advokat Søren Horsbøl Jensen.

 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
15/03/2024
Udbud
Sekundær prismodel går i vasken
Sekundær prismodel går i vasken
14/03/2024
Udbud
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
19/03/2024
Udbud
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
21/03/2024
Udbud
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
22/03/2024
Udbud
Aktindsigt i udbud
Aktindsigt i udbud
09/04/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted