Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Øgede sanktioner og mulighed for blokering af websites, der sælger farlige produkter til Danmark

Bech Bruun
18/06/2020
Øgede sanktioner og mulighed for blokering af websites, der sælger farlige produkter til Danmark
Bech Bruun logo
Den 4. juni vedtog Folketinget ny lovgivning, som gør det muligt at blokere online-forhandlere, som ikke overholder de danske regler om produktsikkerhed. Den nye lovgivning er en dansk lov om markedsovervågning og produktoverensstemmelse, som supplerer EU-Forordning 2019/1020 om markedsovervågning og produktoverensstemmelse.


Formålet med loven er at styrke beskyttelsen af danske forbrugere og andre slutbrugere mod usikre og ulovlige produkter, herunder når de handler online og via globale platforme.

Loven skaber en ny stærk ramme for håndhævelse af kravene til produkters sikkerhed og overensstemmelse på tværs af en række produktområder, herunder legetøj, fyrværkeri, el-apparater, maskiner mv.

Loven giver mulighed for at blokere online-forhandleres websites, hvis de gentagne gange sælger farlige produkter på deres platforme. Den nye lovgivning giver også mulighed for højere straf end hidtil. Loven træder i kraft den 1. juli 2020. Sanktionerne for manglende overholdelse af forpligtelserne i henhold til EU-Forordning 2019/2010 træder først i kraft den 16. juli 2021.

Loven supplerer EU-Forordning 2019/1020 om markedsovervågning og produktoverensstemmelse. Læs Bech-Bruuns tidligere artikel om vedtagelse af EU-Forordningen

Ifølge Erhvervsministeriet tager de gældende regler om markedsovervågning ikke højde for de senere års udvikling i global e-handel. Det betyder, at det i dag er for nemt, særligt for virksomheder og platforme uden for EU, at omgå reglerne og udsætte brugere for risici. Det betyder også, at det store flertal af danske virksomheder, som overholder reglerne, bliver udsat for unfair konkurrence.

Loven gør det sværere at omgå produktreglerne. På linje med EU-Forordningen udvider loven myndighedernes beføjelser til at føre kontrol, blandt andet med ny hjemmel til kontrol under skjult identitet og til at få blokeret adgangen til onlinegrænseflader, der sælger farlige produkter.

Loven skærper samtidig konsekvenserne for ikke at overholde reglerne, blandt andet ved at skærpe straffen og hæve de vejledende bødeniveauer med særligt fokus på gentagne overtrædelser.

Loven samler de overordnede bestemmelser om produkter og markedsovervågning på Sikkerhedsstyrelsens områder i én hovedlov (herunder regler om harmoniserede, ikke-harmoniserede og nationalt regulerede produkter). I modsætning til i dag, hvor kontrolbeføjelser og sanktioner varierer fra produkt til produkt, søges ensartning af markedsovervågningen for at gavne for brugernes sikkerhed og virksomhedernes retssikkerhed.


Udvidede håndhævelsesbeføjelser og skærpede sanktioner


Sikkerhedsstyrelsen udpeges som det nationale forbindelseskontor og tilsynsmyndighed.

Sikkerhedsstyrelsen overvåger overholdelsen af loven og gennemfører sanktioner (i henhold til krav om domstolsprøvelse).

Loven udvider myndighedernes tilsynsbeføjelser i forlængelse af EU-Forordningen.

Loven giver ny hjemmel til kontrol under "skjult identitet" ("mystery shopping"). I praksis er kontrol under skjult identitet (mystery shopping) være et nyt kontrolværktøj for Sikkerhedsstyrelsen.

Sikkerhedsstyrelsen kan udstede påbud om, at ejeren af et website skal ændre eller fjerne indhold, der henviser til produkter, som ikke er i overensstemmelse med loven, regler fastsat i loven eller forordninger inden for lovens anvendelsesområde.

Loven giver desuden mulighed for at blokere adgang til onlinegrænseflader, som sælger farlige produkter.

Et website kan blokeres, hvis et påbud ikke er overholdt eller websitet gentagne gange har solgt eller fungeret som platform for salget af produkter, som udgør en alvorlig risiko.

Denne bestemmelse implementerer EU-Forordningens artikel 14, stk. 4, k), i). Bestemmelsen i den danske lov går dog videre end Forordningen og udvider anvendelsesområdet ud over produkter, som udgør en alvorlig risiko til også at omfatte produkter, som ikke overholder kravene i loven.

Bestemmelsen kan anvendes over for onlineplatforme og e-handelssider, som formidler salg af produkter og/eller skaber kontakt mellem køber og sælger.

Loven skærper samtidig konsekvenserne for ikke at overholde reglerne ved at skærpe straffen og hæve de vejledende bødeniveauer med særligt fokus på gentagne overtrædelser.

Manglende overholdelse kan straffes med bøde, og under skærpende omstændigheder kan straffen forhøjes til to års fængselsstraf.

Der er intet loft for bøder, men det er blevet foreslået i forarbejderne til loven, at en bøde som udgangspunkt mindst bør være på 50.000 kr. for mindre virksomheder. Der kan dog forventes betydeligt højere bøder for større virksomheder.


Bech-Bruuns kommentarer


Operatører skal sikre sig, at de produkter, der forhandles eller stilles til rådighed på det danske marked, er i overensstemmelse med de bestemmelser, der fremgår af lovgivningen (herunder regler om harmoniserede, ikke-harmoniserede og nationalt regulerede produkter).

Vi forventer, at myndighederne vil være klar til at anvende de udvidede beføjelser, når loven træder i kraft, og virksomheder, der sælger produkter til det danske marked bør således være klar til at opfylde lovens krav.

Vores eksperter er klar til at rådgive om den nye lovs indvirkning og fortolkning.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
13/03/2024
E-handel og markedsføring
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
19/03/2024
EU-ret, E-handel og markedsføring, Kontraktret
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted