Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nyt lovforslag vil styrke beskyttelsen af forretningshemmeligheder

Bird & Bird
07/03/2018
Nyt lovforslag vil styrke beskyttelsen af forretningshemmeligheder
Regeringen har fremsat forslag til ny lov om forretningshemmeligheder (L 125), der skal styrke beskyttelsen af forretningshemmeligheder, ensrette den europæiske rammeregulering og gøre det lettere for virksomheder at skabe sig et overblik over reglerne.

Forretningshemmeligheder kan dække over alt fra strategier, knowhow, udviklingsplaner, opfindelser mv. Virksomheder og medarbejdere udvikler og tilegner sig dagligt information, som har kommerciel værdi, der ønskes hemmeligholdt fra omverdenen med henblik på at skabe konkurrencemæssige fordele. Regulering af forretningshemmeligheder berører således en lang række af markedsaktører og sektorer. Den nye lov forventes at træde i kraft den 9. juni 2018 og indeholder ændringer, som alle aktører bør være opmærksomme på.


Skarpere definition af forretningshemmeligheder


Lovforslaget introducerer en definition af selve begrebet 'forretningshemmelighed', hvilket ikke findes i den nuværende regulering, som følger af markedsføringsloven § 23.

I lovforslagets § 2, stk. 1 defineres en forretningshemmelighed, hvorved der forstås oplysninger, der:

  • a) er hemmelige i den forstand, at de ikke i deres helhed eller i den præcise udformning eller sammensætning er almindeligt kendt blandt eller umiddelbart tilgængelige for personer i de kredse, der normalt beskæftiger sig med den pågældende type oplysninger.

  • b) har handelsværdi, fordi de er hemmelige, og

  • c) under de givne omstændigheder er blevet underkastet rimelige foranstaltninger til hemmeligholdelse af den person, som lovligt kontrollerer oplysninger.


Den foreslåede definition af forretningshemmelighedsbegrebet er en nyskabelse i dansk ret, men stemmer dog overens med de overordnede karakteristika for begrebet erhvervshemmeligheder, som i forvejen benyttes i markedsføringslovens § 23. Endvidere harmonerer definitionens ordlyd med artikel 39 i TRIPS-aftalen (Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights), der omhandler beskyttelse af fortrolig information.

Lovforslaget indeholder en konkret definition af i hvilke tilfælde en erhvervelse, brug eller videregivelse af forretningshemmeligheder betragtes som en lovlig henholdsvis en ulovlig handling.

I dag beskyttes erhvervshemmeligheder af markedsføringslovens § 23, som foreslås ophævet ved lovforslagets vedtagelse, da lovforslagets § 4 viderefører den materielle retsstilling efter markedsføringsloven. Det forudsættes ligeledes, at forslagets § 4 også kan anvendes i samspil med markedsføringslovens § 3, stk. 1 og § 4 om god markedsførings- og erhvervsskik.

Lov om forretningshemmeligheders § 4 vil således ikke medføre en materiel ændring i forhold til gældende dansk ret for så vidt angår, hvad der kvalificeres som misbrug af en forretningshemmelighed. Den foreslåede bestemmelse anvender dog en konkret oplistning af forbudt adfærd, hvorimod markedsføringslovens § 23 alene beskriver de ulovlige handlinger i generelle vendinger.


Retsmidler


Lovforslaget indeholder, ligesom det nu er tilfældet efter markedsføringslovens regler, retsmidler mod ulovlig anvendelse af forretningshemmeligheder. Der er tale om retsmidler, der har til hensigt at forhindre uberettiget anvendelse af forretningshemmeligheder som eksempelvis påbud, forbud m.v. Overholdes disse midler ikke, kan fogedretten pålægge den krænkende part tvangsbøder, der fastsættes som daglige eller ugentlige bøder der løber indtil forbuddet, påbuddet eller foranstaltningen overholdes. Lovforslaget indeholder også en særlig undtagelsesbestemmelse, der sikrer hensynet til arbejdstageres interesser og informations- og ytringsfrihed samt indrømmer, som noget nyt, mulighed for at agere whistleblower.

Forslaget indeholder også bestemmelser om adgangen til erstatning for krænkelser. Der skal, ligesom tidligere, tages hensyn til rettighedshaverens tab ved beregning af erstatning for uberettiget erhvervelse, brug eller videregivelse af forretningshemmeligheder. Som noget nyt skal man imidlertid også inddrage den krænkende parts uberettigede fortjeneste. Forslaget indeholder også en ny mulighed for, at rettighedshaveren tilkendes godtgørelse for ikke-økonomisk skade.

I forbindelse med retssager vil forretningshemmeligheder også for fremtiden være bedre beskyttet. Det præciseres i forslaget, at tavshedspligten vedrørende forretningshemmeligheder omfatter alle, som er blevet bekendt med de fortrolige oplysninger gennem deltagelse i eller adgang til en verserende retssag, herunder sagens parter og vidner. Manglende overholdelse af tavshedspligten, herunder uberettiget brug eller videregivelse af forretningshemmeligheder, er strafbart. Hvis forretningshemmeligheder krænkes ved uberettiget brug eller videregivelse, omtaler forslaget muligheden for, at retten for fremtiden kan bestemme at offentliggøre dommen for den krænkende parts regning.


Bird & Birds kommentarer


Den nye lov vil styrke beskyttelsen af forretningshemmeligheder på flere punkter, og inddrage en række retsmidler, der allerede i dag finder anvendelse ved krænkelser af andre immaterielle rettigheder. Lovforslaget er udtryk for en tekstnær implementering af direktivet og indeholder ikke bestemmelser, der er mere vidtgående end direktivets.

Lovforslaget er en påmindelse om, at virksomheder løbende bør overveje, hvilke oplysninger man betragter som forretningshemmeligheder og derved sikre sig, at der opretholdes foranstaltninger der sikrer disse, så virksomheden er i stand til at håndhæve sine rettigheder.

Lovforslaget understreger endvidere vigtigheden af, at der skabes gode og ensartede rammer for beskyttelsen af forretningshemmeligheder, som forhåbentligt vil medføre at virksomheder i højere grad er trygge ved at investere i ny innovation samt ved at dele fortrolig viden virksomhederne imellem – også på tværs af EU's medlemsstater.

Lovforslaget er 1. behandlet af Folketinget den 23. januar 2018 og 2. behandling af forslaget er planlagt den 15. marts 2018.

 

 



 




 

 

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Høring om ændring af kontantreglen: 1.000-kronesedlen kan afvises
Høring om ændring af kontantreglen: 1.000-kronesedlen kan afvises
21/03/2024
Øvrige
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
10/04/2024
Øvrige, Compliance
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
08/04/2024
Persondata, Compliance, Øvrige
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
09/04/2024
EU-ret, Øvrige, Medieret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted