Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nye regler om skibsophugning

NJORD Law Firm
09/04/2019
Nye regler om skibsophugning
NJORD Law Firm logo

Fra og med 1. januar 2019 må skibe under europæisk flag, eller som er medlem af OECD, kun skrottes på værfter, som er godkendt af EU. De nye regler for skibsophugning er en del af ikrafttrædelsen af EU-forordning ((EU) Nr. 1257/2013), som regulerer ophugning af skibe i Europa.



Ikrafttrædelsen af forordningen sker over flere faser. Første fase havde sigte på etablering af den ”europæiske liste”, som angiver hvilke værfter skibsredere må lade sine skibe ophugge på.

Se listen her

Listen bliver løbende opdateret; senest i december 2018, hvor seks nye værfter blev tilføjet til listen, som nu indeholder 26 værfter. Anden fase, som netop er trådt i kraft, og tredje fase, som forventes at træde i kraft med udgangen af 2020, pålægger rederier kun at anvende værfter angivet på den europæiske liste til ophugning.

Rederier, der ikke overholder reglerne for ophugning, risikerer bøde og fængselsstraf. Strafferammen er en bøde og fængsel i op til to år. Bøden er minimum 20.000 kr. samt et tillæg på 3.000 kr. per påbegyndt ton. Sanktionerne er hverken nye eller hårdere end før. Der er dog inden for de seneste år kommet et øget fokus på ophugning af skibe, og risikoen for at blive opdaget er steget. Derudover ses en tendens til, at myndighederne i andre lande har øget kontrollen. Eksempelvis blev to hollandske rederier sidste år idømt bøder for at have overtrådt reglerne om ophugning af skibe.

NJORD er specialister indenfor sø- og transportret. Du er velkommen til at kontakte vores advokater, hvis du vil vide mere om reglerne om skibsophugning eller anden transportjura.

 



 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny retspraksis for Danmarks fortolkning af Cabotagereglerne har set dagens lys
Ny retspraksis for Danmarks fortolkning af Cabotagereglerne har set dagens lys
26/09/2023
Transportret
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
18/01/2024
Transportret
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
18/01/2024
Miljøret, Transportret, Skatte- og afgiftsret
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
21/03/2024
Transportret, EU-ret
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
02/04/2024
Compliance, Energi og forsyning, Transportret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted