McDonald’s taber retten til varemærket “Big Mac”

Den Europæiske Unions Kontor For Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) har for nylig besluttet at ophæve det 20 år gamle EU-varemærke “Big Mac”. Sagen minder varemærkeindehavere om tre forhold, som de skal være særligt opmærksomme på.


Om sagen

Ifølge reglerne om EU-varemærker skal indehaveren af et registreret EU-varemærke – inden for fem år fra registreringen – tage et varemærke i brug på markedet for de varer og/eller tjenesteydelser, det er registreret for. Er varemærket ikke taget i brug, eller kan indehaveren af varemærket ikke dokumentere sin ibrugtagning, vil varemærket blive ophævet, dvs. slettet fra registrering. Det er netop dette, der nu er sket for McDonald’s.

Sagen startede, da et irsk selskab, Supermac’s, indledte en ugyldighedssag mod McDonald’s brug af varemærket “Big Mac”, som McDonald’s havde fået registreret i december 1998. Supermac’s begrundede begæringen med, at McDonald’s ikke havde opfyldt reglerne om brugspligt for varemærket “Big Mac”.

Som dokumentation for at McDonald’s havde brugt varemærket “Big Mac” på det europæiske marked, fremlagde McDonald’s dokumentation, der bestod af følgende:

  • Erklæringer fra repræsentanter for McDonald’s selskaber i Tyskland, Frankrig og England med angivelse af salgstal for hamburgeren “Big Mac” i perioden 2011-2016.
  • Markedsføringsmateriale fra Tyskland, Frankrig og England som er dateret mellem 2011 og 2016.
  • Udskrifter fra McDonald’s forskellige europæiske hjemmesider.
  • Artikel fra Wikipedia med informationer om hamburgeren “Big Mac”.

EUIPO vurderede, at det fremlagte materiale ikke var tilstrækkeligt til at dokumentere, at McDonald’s havde opfyldt reglerne om brugspligt. Derfor valgte EUIPO at ophæve McDonald’s registrering af varemærket “Big Mac”. I sin afgørelse lagde EUIPO blandt andet vægt på, at:

  • erklæringer udformet af virksomheden selv, herunder dennes medarbejdere, har ringe bevisværdi, idet sådanne erklæringer er udtryk for virksomhedens egne interesser
  • markedsføringsmaterialet ikke indeholdt oplysninger om, hvordan disse var distribueret, hvor mange der var distribueret, og hvem modtageren var
  • den blotte henvisning til brugen af et varemærke på internettet ikke er tilstrækkeligt, da det ikke dokumenterer, hvor, hvornår og i hvilken grad varemærket er brugt
  • Wikipedia ikke kan betragtes som en valid informationskilde.

McDonald’s har nu mulighed for at appellere sagen til ankenævnet, Boards of Appeal, og dermed få mulighed for at fremlægge yderligere dokumentation i sagen.


Hvad kan varemærkeindehavere lære af McDonald’s?

Big Mac-afgørelsen understreger vigtigheden af at passe på sit varemærke – også selv om det er registreret – for ingen rettigheder er uden forpligtelser.

Her er tre vigtige forhold, du skal være opmærksom på, hvis du vil undgå at miste retten til dit varemærke:

  1. Du mister ikke automatisk retten efter fem år 
    Er du indehaver af et varemærke, mister du ikke automatisk retten til varemærket efter femårsperioden er udløbet. EUIPO overvåger heller ikke, hvorvidt indehaver af et varemærke har taget sit registrerede EU-varemærke i brug. Forudsætningen for, at dit varemærke kan ophæves, er, at en tredjepart, som f.eks. Supermac’s i Big Mac-sagen, indgiver en ugyldighedsbegæring til EUIPO. Du skal derfor når som helst være klar til at dokumentere, at du bruger dit varemærke.
  2. Utilstrækkeligt materiale kan være grund til, at du mister eneretten til dit varemærke
    EUIPO vurderer alene sagen ud fra det materiale, som bliver fremlagt. Hvorvidt du kan få lov til at beholde dit varemærke afhænger derfor af det materiale, som du fremlægger. Er dit materiale utilstrækkeligt, kan du miste retten til det, også selv om du faktisk bruger dit varemærke.
  3. Gem materiale, der viser brugen af dit varemærke
    Det er vigtigt, at du gemmer dateret materiale, herunder markedsføringsmateriale og fakturaer, der dokumenterer, at du har brugt dit varemærke, og at brugen vedrører de varer og/eller tjenesteydelser, du har registreret det for. Har du eksempelvis registreret dit varemærke for “beklædningsgenstande”, men bruger det for restaurationsvirksomhed – og kan dokumentere det – vil du ikke opfylde betingelsen om brugspligt. Årsagen til det er, at din registrering af dit varemærke vedrører “beklædningsgenstande” og ikke “restaurationsvirksomhed”.


Kromann Reumerts rådgivning

Hos Kromann Reumert kan vi hjælpe dig med løsninger og klare råd om dit varemærke. Vi har indgående erfaring med beskyttelse og håndhævelse af varemærker, så hvis du har spørgsmål til den nye varemærkelov eller til beskyttelse og håndhævelse af dine varemærker, er du altid velkommen til at kontakte os.

 

 

Læs flere nyheder her

Artiklen er forfattet af:

 


 

Slide thumbnail

kurser & arrangementer

Juridiske