Målrettet markedsføring af lån til hasardspillere var i strid med god markedsføringsskik

Det var brud på princippet om god markedsføringsskik, da en virksomhed på Facebook målrettede markedsføring af virksomhedens låneportal mod personer, der viste interesse for online spil. Det er den første sag, hvor Forbrugerombudsmanden har fundet målrettet markedsføring på Facebook ulovlig.

Forbrugerombudsmanden har i februar udtalt, at en virksomhed overtrådte princippet om god markedsføringsskik i markedsføringslovens § 3, stk. 1, ved at målrette markedsføringen af sin låneportal “Favoritlån” mod personer, der gennem deres aktivitet på Facebook viste en særlig interesse for online spil.

Sagen er interessant, dels fordi det er den første sag, hvor Forbrugerombudsmanden har fundet målrettet markedsføring på Facebook ulovlig, dels fordi sagen omhandlede den omfattende dataindsamling, der lå til grund for målretningen af markedsføringen. Virksomheden havde brugt oplysninger om brugeraktivitet på Facebook til at målrette annoncerne til mænd med en særlig interesse i “online games” og “online poker”, hvilket Forbrugerombudsmanden fandt “uetisk og i strid med almene samfundshensyn og social ansvarlighed”.

På den baggrund er sagen også interessant ud fra et persondataretligt synspunkt. Den illustrerer, at der gælder et skærpet krav om god markedsføringsskik i forbindelse med adfærdsbaseret annoncering, hvilket ofte indebærer behandling af personoplysninger.

Læs Forbrugerombudsmandens udtalelse

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her

Artiklen er forfattet af: