Kommissionen vil lukke ned for spøgelsesfly

I et nyt initiativ fremsat af EU-Kommissionen, skal der gøres op med de ”spøgelsesfly” som flyver rundt mellem EU-landene. Som følge af den internationale krise som COVID-19 har frembragt, som vi alle mærker konsekvenserne af, har flyselskaberne historisk lave kundeantal. Det betyder, for at leve op til EU-lovgivningen, at flyselskaber må flyve med såkaldte ”spøgelsesfly” – fly uden passagerer.

Det gælder efter en EU-forordning fra 18. januar 1993, at hvis et flyselskab med planlagt ruteflyvning eller charterflyvning ikke udnytter mindst 80 % af sine tildelte ankomst- og afgangstider i lufthavnen, så vil alle de planlagte ankomst- og afgangstidspunkter blive inddraget og placeret i en fælles pulje.

Forordningen blev til ud fra betragtninger om at visse lufthavne var særligt populære destinationer, men man havde ikke infrastrukturen til at give plads til alle. Der var derfor behov for neutrale og gennemsigtige regler, der gav flyselskaberne mulighed for at konkurrere om de eftertragtede pladser.

Vi ser nu, at denne ”use it or lose it”-regel fører til, at flyselskaber har afgange med meget få eller næsten ingen passagerer. I Kommissionens øjne er reglen både et unødvendigt pres på de mindre flyselskaber og medfører unødvendig emission, der påvirker klimaet. Derfor har Kommissionen nu taget initiativ til en målrettet indsats mod reglen. Forslaget blev fremlagt i dag.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her

Artiklen er forfattet af: