Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Internationale retningslinjer for brugeranmeldelser

Bird & Bird
18/07/2016
Internationale retningslinjer for brugeranmeldelser
Brugeranmeldelser bliver i stadigt stigende omfang brugt som udgangspunkt, når forbrugere skal handle. Virksomhedernes lovprisning af egne produkter er ikke længere nok til, at forbrugerne føler sig veloplyst, og hjemmesider, hvor forbrugerne kan anmelde virksomheder og hjemmesider, har opnået stor popularitet de seneste år.

Det har dog samtidig medført problemer – fx falske eller partiske (hvis en virksomhed har betalt vedkommende for at skrive anmeldelsen) anmeldelser, som har negativ indflydelse på forbrugerne og konkurrencen. Det internationale netværk af forbrugerbeskyttende myndigheder, ICPEN (som Forbrugerombudsmanden også er en del af), har derfor udgivet en fælles vejledning for brug og offentliggørelse af brugeranmeldelser.

Vejledningen, eller rettere sagt de tre vejledninger, henvender sig til tre forskellige typer aktører, som alle anvender brugeranmeldelser i erhvervsøjemed.

 

1. Formidlere af brugeranmeldelser

Ovennævnte aktører omfatter både:

  • personer og virksomheder, som indsamler brugeranmeldelser om egne produkter (fx Elgiganten);

  • tredjeparter, som indsamler brugeranmeldelser på vegne af andre (fx Yotpo); og

  • uafhængige tredjeparter, som selv indsamler, administrerer og formidler brugeranmeldelser (fx Trustpilot eller Yelp)

  • Aktører underlægges visse overordnede principper, herunder ligebehandling, proaktivitet og gennemsigtighed.


Det betyder bl.a., at aktørerne på deres hjemmesider skal informere om brugerbetingelserne tydeligt, gøre opmærksom på evt. sponsorerede anmeldelser (skjult reklame må ikke forekomme), tage skridt for at identificere og slette falske anmeldelser og behandle negative samt positive anmeldelser ens.

Særligt forpligtelsen til at forhindre falske anmeldelser bliver fremhævet, og ICPEN fremsætter en række gode råd, som kan være med til at identificere de falske fra de ægte anmeldelser. Falske anmeldelser har nemlig typisk visse karakteristika, herunder:

  • en pludselig stigning i antal anmeldelser;

  • samme sprog i flere anmeldelser;

  • stammer fra samme e-mail, IP-adresse;

  • brug af falske fotos eller andre kendetegn; og

  • overdrevet positivt eller negativt sprogbrug.



2. Virksomheder


ICPENs anden vejledning omtaler virksomheder, men også marketingorganisationer, som ønsker at promovere og markedsføre deres klienters produkter.

De overordnede principper svarer i det væsentlige til de ovenfor nævnte. Nærmere bestemt må virksomhederne eksempelvis ikke belønne brugere for at skrive en positiv brugeranmeldelse.

Det ligeledes vigtigt tydeligt at markere en eventuel økonomisk/kommerciel forbindelse mellem virksomheden og den, som skriver brugeranmeldelsen samt undervise og udarbejde procedurer hertil internt.

 

3. Bloggere mv.

Ud over bloggere i traditionel forstand er der også tale om folk, som omtaler produkter på YouTube, Twitter, Facebook, Instagram, online nyhedsmedier, osv.

Bloggere er først og fremmest forpligtet til klart og tydeligt at fremhæve, om vedkommende har modtaget betaling i forbindelse med indholdet. Dette kan fx fremhæves ved at fortælle sine læsere/seere om, hvad man har modtaget som belønning for at omtale et givent produkt. Man kan også fremhæve sit indhold tydeligt som værende 'reklame', 'sponsoreret indhold', 'et betalt indlæg' eller lignende.

Bloggere skal generelt være åbne omkring deres kommercielle forbindelser, som måtte have relevans for indholdet. Hvis eksempelvis en blogger er ambassadør for et brand, skal vedkommende tydeliggøre dette overfor sine læsere/seere. Tidligere har Forbrugerombudsmanden udtrykt kritik, fordi en sangerinde, som var ambassadør for et tandpastabrand, ikke tilstrækkeligt tydeliggjorde sin kommercielle forbindelse til brandet, da hun reklamerede for tandpastaen på sin Instagramprofil.

Endeligt skal bloggere udtrykke deres oprigtige mening om produkterne. Hvis der ikke er tale om deres egen mening, skal det altså fremgå. Vejledningen specificerer desuden, at man ikke må udtale sig som ekspert på et område, hvis dette ikke er tilfældet, og hvis man er, skal man forklare hvorfor.

 

Bird & Bird bemærker

Vejledningerne ligner i en vis grad den danske praksis udviklet i forbindelse med markedsføringslovens § 4 om skjult reklame. Forbrugerombudsmanden har gentagne gange været efter danske virksomheder og personer, som ikke har markeret deres reklamer/kommercielle indhold i tiltrækkelig grad. Forbrugerombudsmandens egen praksis må dog siges at ligge i den stramme ende af skalaen i forhold til vejledningerne.

ICPEN har 55 medlemslande (herunder Danmark), og vejledningerne vil i vidt omfang harmonisere praksis på området landene imellem. Forbrugerombudsmanden ser selv positivt på vejledningerne og udtaler: "Det er vigtigt, at forbrugerne kan have tillid til brugeranmeldelser – også på tværs af grænser."

 



 




 

 




 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
13/03/2024
E-handel og markedsføring
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
19/03/2024
EU-ret, E-handel og markedsføring, Kontraktret
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted