Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Højesteret skærper bødeniveauet for overtrædelse af markedsføringslovens regler om forbrugerkreditaftaler

TVC Advokatfirma
23/01/2019
Højesteret skærper bødeniveauet for overtrædelse af markedsføringslovens regler om forbrugerkreditaftaler

Højesteret har i to nye afgørelser skærpet bødeniveauet for overtrædelse af markedsføringslovens oplysningskrav i forbindelse med forbrugerkreditaftaler. De to afgørelser er principielle, da de illustrerer en øget intention om at skærpe straffen, når virksomheder handler i strid med markedsføringslovens regler.




Kort om sagerne


Sagerne angik, hvorvidt Toyota Danmark A/S og K.W. Bruun Import A/S havde tilsidesat markedsføringslovens krav om, at de lovpligtige standardkreditoplysninger skal angives ”på en fremtrædende måde” i henhold til den dagældende markedsføringslov § 14 a, stk. 2, jf. stk. 1.

I dag følger kravet af markedsføringslovens § 18, der gennemfører artikel 4 i EU-direktivet om forbrugerkreditaftaler. Formålet med bestemmelsen er at skabe større gennemsigtighed på kreditmarkedet, så forbrugere har nemmere ved at gennemskue betingelser og omkostninger i kreditaftaler samt træffe en beslutning på et kvalificeret og oplyst grundlag.

Både Toyota Danmark A/S og K.W. Bruun Import A/S havde anført de lovpligtige standardoplysninger om vilkårene for forbrugerkreditaftalerne nederst i reklamen med småtryk. Højesteret fandt, at de derved ikke levede op til Europa-Kommissionens guidelines på området, der tilsiger, at teksten med standardoplysninger ikke må være for lille eller for svær at læse set i forhold til anden tekst i annoncen.

Toyota Danmark A/S og K.W. Bruun Import A/S havde derfor overtrådt markedsføringslovens oplysningskrav ved forbrugerkreditaftaler. Højesteret skulle herefter alene tage stilling til bødefastsættelsen.

Højesteret skærpede det af landsretten fastsatte bødeniveau markant. Bøderne var i begge sager af landsretten fastsat til 50.000 kr., hvilket Højesteret forhøjede til henholdsvis 190.000 kr. og 250.000 kr.

I begge sager fandt flertallet på tre dommere, at bøden skulle fastsættes til det dobbelte af markedsføringsudgifterne. Dommerne lagde i den forbindelse navnlig vægt på den betydelige udbredelse af reklamerne og på, at der var tale om overtrædelser begået af større erhvervsvirksomheder.


TVC Advokatfirma bemærker


Afgørelserne er principielle, da de manifesterer lovgivers intention om at skærpe bødeniveauet for overtrædelse af markedsføringsloven. Højesteret slår fast, at det ikke skal kunne betale sig at overtræde de markedsføringsretlige regler, hvilket længe har været lovgivers hensigt, f.eks. senest ved vedtagelsen af den nye markedsføringslov.

Afgørelserne viser dertil, at det er vigtigt, at man som virksomhed er bekendt med markedsføringslovens regler om forbrugerkreditaftaler, herunder at man som virksomhed sikrer sig, at de lovpligtige standardoplysninger er angivet på en tilstrækkelig fremtrædende måde, når man markedsfører sine produkter.

TVC Advokatfirma anbefaler altid, at man søger professionel rådgivning, hvis man er i tvivl om gældende ret på området. Hvis du har spørgsmål til din virksomheds markedsføring eller markedsføringsloven generelt, sidder TVC Advokatfirmas specialister altid klar til en uforpligtende drøftelse af din konkrete case.

Afgørelserne fra Højesteret kan læses her.

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
03/04/2024
E-handel og markedsføring, Immaterialret
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
08/04/2024
E-handel og markedsføring
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
04/04/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Finansiering og bankret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted