Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forvaltnings­retlige mangler ved kommunal digital selvbetjenings­løsning

Forvaltnings­retlige mangler ved kommunal digital selvbetjenings­løsning
Horten logo



I en redegørelse af 3. april 2019 har Folketingets Ombudsmand igen understreget, at digitale selvbetjeningsløsninger ikke må fremstå som obligatoriske, hvis der ikke tale om en digital løsning, som ved lov er gjort obligatorisk. En digital selvbetjeningsløsning skal give mulighed for partsrepræsentation eller mulighed for at søge ved partsrepræsentant på anden måde.

Folketingets Ombudsmands redegørelse er resultatet af en undersøgelse af Haderslev Kommunes digitale selvbetjeningsløsning til ansøgning af hjælpemidler, forbrugsgoder eller boligindretning efter henholdsvis servicelovens §§ 112, 113 og 116.


Manglende oplysninger om, hvorvidt løsningen var frivillig eller obligatorisk


Det fremgår af redegørelsen, at Haderslev Kommunes digitale selvbetjeningsløsning var tilgængelig via links på borger.dk og kommunens hjemmeside, men at ingen af hjemmesiderne indeholdt oplysninger om, hvorvidt selvbetjeningsløsningen var obligatorisk eller frivillig. Ansøgninger om hjælpemidler efter servicelovens § 112 er omfattet af obligatorisk digital selvbetjening efter § 112 a, stk. 1, men det er ikke tilfældet for ansøgninger efter §§ 113 og 116.

Ombudsmanden understregede, at Haderslev Kommune burde have gjort udtrykkeligt opmærksom på, at det kun var obligatorisk at anvende digital selvbetjening for ansøgninger hjælpemidler efter § 112, og frivilligt for ansøgninger efter §§ 113 og 116.


Muligheder for partsrepræsentation


Retten til partsrepræsentation efter forvaltningslovens § 8, stk. 1, medfører i forhold til digitale selvbetjeningsordninger, at man enten skal udforme dem, så partsrepræsentation er mulig, eller at parten skal kunne undtages for den obligatoriske selvbetjening og ansøge på anden vis, hvor partsrepræsentation kan lade sig gøre.

I Haderslev Kommunes tilfælde var det ikke muligt at lade sig repræsentere af andre ved ansøgning via den digitale løsning. Kommunen skulle derfor ifølge ombudsmanden udtrykkeligt vejlede om muligheden for at blive undtaget fra den obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning, og det var ikke tilstrækkeligt alene at yde vejledning herom i forbindelse med konkrete borgerhenvendelser.

 





 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye rammevilkår skal fremme VE-anlæg på land
Nye rammevilkår skal fremme VE-anlæg på land
02/01/2024
Energi og forsyning, Offentlig ret
Kan kommuner yde anlægsstøtte til private aktører, der varetager både kommunale og ikke-kommunale opgaver?
Kan kommuner yde anlægsstøtte til private aktører, der varetager både kommunale og ikke-kommunale opgaver?
11/01/2024
Stats- og forvaltningsret, Offentlig ret
Arealudviklingsselskaber - husk fusionskontrolreglerne
Arealudviklingsselskaber - husk fusionskontrolreglerne
05/02/2024
Konkurrenceret, Fast ejendom og entreprise, Offentlig ret
Kommune frifindes for ansvar i opsigtsvækkende og medieomtalt sag om én mors mishandling af egne børn
Kommune frifindes for ansvar i opsigtsvækkende og medieomtalt sag om én mors mishandling af egne børn
09/02/2024
Offentlig ret, Stats- og forvaltningsret
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
01/03/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Offentlig ret
Retten frifinder Europa-Kommissionen i en række søgsmål vedrørende statstøtte til Femern-forbindelsen
Retten frifinder Europa-Kommissionen i en række søgsmål vedrørende statstøtte til Femern-forbindelsen
15/03/2024
EU-ret, Stats- og forvaltningsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted