Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbud mod udlejning af boder til sælgere af kopiprodukter

Bird & Bird
18/08/2016
Forbud mod udlejning af boder til sælgere af kopiprodukter
EU-Domstolen afsagde d. 7. juli 2016 dom i et præjudicielt søgsmål vedrørende udstedelse af påbud til en forpagter af markedshaller, som udlejede boder, hvorfra nogle af lejerne solgte kopiprodukter.


En række varemærkeindehavere havde i Tjekkiet anlagt sag mod Delta Center, som forpagtede nogle markedshaller i Prag, hvor virksomheden udlejede boder til handlende, fordi flere af de handlende, som havde lejet boder, forhandlede kopier af mærkevarer tilhørende sagsøgerne.

Søgsmålet
Søgsmålet angik, hvordan retshåndhævelsesdirektivet skal forstås – nærmere bestemt, om Delta Center kunne siges at være 'mellemmand' i overensstemmelse med direktivet, og om der for fysiske markedspladser gjaldt de samme betingelser for pålæggelse af foranstaltninger for at forhindre fremtidige overtrædelser som for onlinemarkedspladser (fastsat i L'Oréal-dommen C-324/09).

Domstolen fastslog i relation til første spørgsmål, at retshåndhævelsesdirektivet ikke kun er begrænset til elektronisk handel. Derfor skal 'mellemmand' også forstås som en erhvervsdrivende, som giver tredjemænd adgang til en fysisk markedsplads.

Herefter var spørgsmålet, om betingelserne i L'Oréal-dommen vedr. onlinemarkedspladser også fandt anvendelse for fysiske markedspladser. Domstolen fandt, at Domstolens fortolkning i L'Oréal-dommen ikke tog særlige hensyn til, at der var tale om en onlinemarkedsplads, og at der ikke var andre holdepunkter i direktivet for, at onlinemarkedspladser skulle bedømmes anderledes end fysiske.

Dommens betydning
Medlemslandende må altså gerne udstede påbud til mellemmænd, som udlejer fysiske boder, hvorfra der sælges krænkende produkter. Påbuddene må kun indebære pligt til at træffe foranstaltninger egnet til at stoppe den aktuelle krænkelse, men også under visse betingelser at forhindre fremtidige krænkelser.

Mellemmanden kan dog kun forpligtes til at træffe de sidstnævnte forebyggende foranstaltninger, hvis de sikrer den rette balancegang mellem beskyttelse af rettighedshaverne og den lovlige samhandel og står i rimeligt forhold til krænkelsen.

En udbyder af en fysisk markedsplads kan f.eks. pålægges at træffe foranstaltninger, som gør det muligt at identificere udbyderens kunder – altså sælgerne, som lejer boden – så disse personer fremover kan nægtes adgang til markedspladsen.






 




 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
13/03/2024
E-handel og markedsføring
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
19/03/2024
EU-ret, E-handel og markedsføring, Kontraktret
Beskrivende tegn – kan de registreres som varemærker?
Beskrivende tegn – kan de registreres som varemærker?
25/03/2024
Immaterialret
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Varemærket "Trek" var ikke velkendt og ikke krænket
Varemærket "Trek" var ikke velkendt og ikke krænket
27/03/2024
Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted