Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmanden offentliggør guide til webshops med abonnementsløsninger

TVC Advokatfirma
06/05/2019
Forbrugerombudsmanden offentliggør guide til webshops med abonnementsløsninger
TVC Advokatfirma logo

Forbrugerombudsmanden har netop offentliggjort en guide til brug for webshops, der tilbyder produkter på abonnementsvilkår. Guiden er en direkte konsekvens af, at Forbrugerombudsmanden siden årsskiftet har modtaget en række klager vedrørende webshops’ abonnementssalg.



Ifølge Forbrugerombudsmanden udgør vildledende markedsføring i form af virksomheders salg af abonnementer på webshops et stigende problem. Forbrugerombudsmanden har derfor valgt at offentliggøre en ”kvikguide”, der henvender sig til de virksomheder, der gennem deres webshops tilbyder salg af abonnementer.

Forbrugerombudsmanden oplyser, at der allerede i indeværende år er modtaget mere end 220 klager over virksomheder, der tilbyder sådanne abonnementsløsninger. Til sammenligning modtog Forbrugerombudsmanden 307 klager i 2018.

Kvikguiden indeholder en række oplysninger om, hvad virksomhederne særligt skal være opmærksomme på, når de tilbyder køb af produkter på abonnementsvilkår. Kvikguiden angiver i den forbindelse bl.a., at webshoppen skal oplyse:

  • At forbrugeren samtidig med produktet køber et abonnement

  • Hvad abonnementet indebærer

  • Prisen for abonnementet

  • Abonnementets varighed

  • En evt. bindingsperiode for abonnementet

  • Betingelserne for at opsige aftalen


Dertil fremgår det, at oplysningerne skal gives forbrugeren både før, under og efter købet, ligesom abonnementsoplysningerne skal fremstå klart, tydeligt og i fremhævet form i tilknytning til produktets pris.

Du kan læse hele Forbrugerombudsmandens offentliggørelse her, hvor du tillige finder Forbrugerombudsmandens kvikguide om webshops’ salg af abonnementer.


TVC Advokatfirma bemærker


Hvis en virksomhed ikke oplyser tilstrækkeligt klart om, at forbrugeren bindes af en abonnementsløsning, betragtes det som vildledende markedsføring efter markedsføringslovens §§ 5 og 6, hvilket sanktioneres med bøde i henhold til markedsføringslovens § 37. TVC Advokatfirma bemærker i forlængelse heraf, at det kan resultere i store bøder, hvis virksomhederne ikke retter ind i overensstemmelse med gældende ret på området.

Forbrugerombudsmandens guide om webshops’ salg af abonnementer understreger dertil, at Forbrugerombudsmanden har et særligt fokus på virksomheders salg af abonnementer på webshops. Driver du virksomhed med salg af abonnementer, er det derfor afgørende, at du orienterer dig grundigt i de regler, der gælder på området. Forbrugerombudsmandens guide om salg af abonnementer på webshops udgør i den forbindelse et fordelagtigt hjælpemiddel.

TVC Advokatfirma anbefaler altid, at du søger professionel rådgivning, hvis du er i tvivl om, hvorvidt din virksomhed efterlever de markedsføringsretlige regler på området. Dette gælder tillige, hvis du eller din virksomhed i øvrigt står over for en konkret problemstilling i den henseende. TVC Advokatfirma sidder i den forbindelse altid klar til en uforpligtende drøftelse.

 


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
13/03/2024
E-handel og markedsføring
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
19/03/2024
EU-ret, E-handel og markedsføring, Kontraktret
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
I går
E-handel og markedsføring, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted