Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Få et indblik i EU’s nye retningslinjer for netneutralitet

Bird & Bird
25/11/2016
Få et indblik i EU’s nye retningslinjer for netneutralitet
EU's tilsynsorgan på teleområdet (BEREC - Sammenslutningen af europæiske tilsynsmyndigheder på teleområdet) har for nyligt offentliggjort deres endelige og længe ventede retningslinjer for, hvorledes nationale myndigheder skal anvende EU's regler om netneutralitet i praksis. Reglerne har til formål at sikre både forbrugerene og virksomhederne en lige adgang til internettets motorvej.



Begrebet netneutralitet betyder, at internetudbydere skal respektere og sikre den frie adgang til det åbne internet. Dette indebærer blandt andet ligebehandling af al datatrafik på nettet. Reglerne forbyder internetudbydere at tilgodese nogle tjenesteudbydere frem for andre. Internettet skal være frit, og det er ikke tilladt at inddele internettet i forskelligt prioriterede hastighedsspor. De store udbydere, hvis tjeneste kræver meget data, skal ikke kunne købe sig til særbehandling og adgang til særlige højhastighedsbaner (såkaldte fast lanes).

Retningslinjerne uddyber reglerne på området, hvor den klare hovedregel er, at det er forbudt for internetudbydere at blokere eller sænke farten på trafikken på internettet. I særlige tilfælde kan der dog gøres en undtagelse, hvor det er strengt nødvendigt. Disse tilfælde er benævnt "specialiserede tjenester" og er redegjort for nedenfor.


Specialiserede tjenester


Retningslinjerne benytter sig af begrebet "specialiserede tjenester" omkring de tilfælde, som er undtaget fra forbuddet mod særbehandling. Omfattet af denne kategori er tjenester, som kan betragtes som værende i offentlighedens interesse. Disse tjenester regnes for at være nødvendige, og det er derfor afgørende, at disse fungerer stabilt og upåklageligt – selv i situationer med stor overbelastning på internettet.

Eksempler på udbydere af sådanne tjenester er offentlige myndigheder såsom sygehusvæsnet eller brandvæsnet. Her vil der være et generelt behov for at sikre, at disse har adgang til lynhurtig internetforbindelse og herved kan bevæge sig i en såkaldt "fast lane". Retningslinjerne nævner f.eks. en operation, hvor kirurgen ikke er fysisk tilstede, men i stedet deltager via en internetforbindelse.

Det understreges i retningslinjerne, at nationale myndigheder må vurdere, om tjenesten er objektiv nødvendig, samt hvorvidt netværkskapaciteten er tilstrækkelig til at opretholde hastigheden på internettet på trods af de specialiserede tjenester.


Forbud mod zero-rating?


Internetudbydere benytter sig ofte af en metode kaldet "zero-rating", hvormed de fritager særlige applikationer (ofte udbyderens egne) fra at være omfattet af forbrugernes dataloft. Metoden kan dog resultere i en skævvridning af konkurrencen – særligt til ulempe for mindre virksomheder, som har svært ved at få en del af markedet. Et eksempel på zero-rating er et tilfælde, hvor internetudbyderen fritager deres egen musiktjeneste fra at være omfattet af forbrugerens dataforbrug. Forbrugeren vil således opleve en bedre service ved netop denne tjeneste og vil herved have et mindre incitament til at prøve alternative løsninger.

EU-reglerne nedlægger ikke dog ikke et totalforbud mod zero-rating, men retningslinjerne understregner, at der konkret gælder et forbud mod at lade enkelte tjeneste være undtaget hastighedsbegrænsningen, når forbrugeren har opbrugt sit månedlige dataforbrug.

Det er således op til den nationale myndighed at vurdere, hvorvidt zero-rating i det konkrete tilfælde skal forbydes eller ej.


Nationalt tilsyn


I Danmark varetages det nationale tilsyn af Energistyrelsen. Såfremt forbrugeren mener, at der sker brud på reglerne om netneutralitet, skal der i første omgang rettes henvendelse til ens internetudbyder, som ifølge EU-reglerne har pligt til at varetage forbrugernes klager.






 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artikler, der kunne være relevante for dig
Politisk aftale om AI-forordningen
Politisk aftale om AI-forordningen
28/12/2023
IT- og telekommunikation, Persondata
Data Act versus GDPR – en svær balancegang
Data Act versus GDPR – en svær balancegang
09/01/2024
Persondata, IT- og telekommunikation
Manglende open source policy udgør en risiko for softwarevirksomheder
Manglende open source policy udgør en risiko for softwarevirksomheder
01/03/2024
Persondata, Compliance, IT- og telekommunikation
Chromebook-sagens relevans – herunder når du udleverer en computer eller mobiltelefon som arbejdsredskab
Chromebook-sagens relevans – herunder når du udleverer en computer eller mobiltelefon som arbejdsredskab
08/03/2024
Persondata, IT- og telekommunikation
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
11/03/2024
Persondata, IT- og telekommunikation, Compliance
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted