Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Drop myten: Udbud kan skabe kvalitet

Konkurrence- & Forbrugerstyrelsen
17/11/2014
Drop myten: Udbud kan skabe kvalitet
Rengøringspersonalet støvsuger helt ud i hjørnerne. Den eksterne rådgiver stiller med sin dygtigste konsulent. Og skolen står fin og færdigbygget i de bedste materialer. Det er absolut muligt, når opgaven har været i offentligt udbud.

Det er en udbredt misforståelse, at det offentlige ikke kan stille krav til kvaliteten, når det udbyder opgaver. Og misforståelsen bliver ikke mere korrekt af at blive gentaget, som vi senest så i et indlæg i Børsen torsdag af professor Thomas Ritter.

Sagen er, at det er helt op til den offentlige myndighed selv at vælge, om den vil lægge mest vægt på pris eller mest vægt på kvalitet, når den udbyder en opgave.

Myndigheden kan vælge at gå hundrede procent efter prisen. Og det kan nogle gange være ganske fornuftigt. Især når der er tale om en standardvarer, som for eksempel indkøb af computere med præcise tekniske specifikationer.

Myndigheden kan også vælge at lægge meget stor vægt på kvaliteten eller på innovationen i opgaveløsningen. Det vil ofte give god mening ved udbud på social-, sundheds- og ældreområdet.

Det afgørende er, at der ved ethvert udbud tænkes grundigt over, om det er vigtigst, at opgaven løses billigt, eller om kvaliteten også skal spille en væsentlig rolle. Og at myndigheden skriver det i udbudsmaterialet.

Et helt andet spørgsmål, som også er oppe til debat i øjeblikket, er, om udbud giver de effekter, som myndigheden går efter. Skaber udbud reel konkurrence om opgaverne og dermed også positive effekter?

Der er overvældende dokumentation for, at konkurrence giver lavere priser, højere kvalitet og et større udvalg. Udbud er en ganske særlig måde at konkurrere på. Her har det betydning for konkurrencen, hvordan man udbyder en opgave, og hvem man giver mulighed for at byde på den.

På sin vis er udbud et håndværk. Nogle er gode til det, andre er mindre gode. Vi ser eksempler på udbud, der går i fisk. Det er ofte dem, vi hører om, mens opmærksomheden omkring de mange udbud, som hver dag får en lykkelig udgang, er mere begrænset.

Typisk ligger årsagen til ”fisken” i, at myndigheden vil spare uden at have stillet præcise kvalitetskrav. Eller at hele udbuddet er grebet forkert an.

Der er utvivlsomt et stort potentiale for, at offentlige myndigheder bliver bedre til at skabe konkurrence og bedre til at tilrettelægge udbudsprocessen, så resultatet bliver godt.

Snart bliver rammen for at lave udbud væsentligt bedre end i dag. En dansk udbudslov er på trapperne. Den første af sin art. Opgaven har været at få mere klare regler, skabe rum for nye udbudsformer og skabe mere fleksibilitet.

Det vil blandt andet give bedre mulighed for at efterspørge og byde ind med helt nye løsninger.

Der er gode muligheder for at få flere gode udbud med tilpas fokus på pris og kvalitet. Det er op til de offentlige myndigheder at lave udbud, så vi kan få skidtet ud af krogene, få glæde af dygtige konsulenter og sende glade børn i flotte skoler.





Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
15/03/2024
Udbud
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
19/03/2024
Udbud
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
21/03/2024
Udbud
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
22/03/2024
Udbud
Aktindsigt i udbud
Aktindsigt i udbud
09/04/2024
Udbud
Nyt om muligheden for undladelse af udbud ved kommunalt og regionalt grundsalg
Nyt om muligheden for undladelse af udbud ved kommunalt og regionalt grundsalg
I går
Udbud, Fast ejendom og entreprise
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted