Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Datatilsynet ændrer opfattelse af behandling af følsomme personoplysninger

Kromann Reumert
13/01/2020
Datatilsynet ændrer opfattelse af behandling af følsomme personoplysninger
Kromann Reumert logo
Ved behandling af følsomme personoplysninger er det efter Datatilsynets nye opfattelse ikke længere tilstrækkeligt at finde en undtagelse i artikel 9, stk. 2. Fremover gælder der et krav om "dobbelthjemmel". Det vil sige, at den dataansvarlige også skal finde en behandlingshjemmel i artikel 6, stk. 1, som vedrører almindelige personoplysninger.

Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, indeholder forbud mod behandling af følsomme personoplysninger, f.eks. oplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk og religiøs overbevisning, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold og helbredsoplysninger mv.

Tidligere var det tilstrækkeligt for lovlig behandling, hvis man kunne finde en undtagelse i artikel 9, stk. 2 (som f.eks. udtrykkeligt samtykke fra den registrerede) eller i databeskyttelseslovens § 7, som supplerer forordningen. Det er efter Datatilsynets ændrede opfattelse ikke længere tilstrækkeligt.

Nu skal man ved behandling af følsomme personoplysninger udover at finde en undtagelse i en af førnævnte bestemmelser også finde et behandlingsgrundlag i artikel 6, stk. 1. Datatilsynet har altså introduceret et krav om "dobbelthjemmel".

Efter Datatilsynets vurdering vil betingelserne i artikel 6 sædvanligvis være opfyldt, hvis der kan identificeres en undtagelse til forbuddet i artikel 9, stk. 2, eller den supplerende bestemmelse i databeskyttelseslovens § 7, men det er ikke altid tilfældet.

Den ændrede praksis vil blandt andet betyde, at den registrerede kan udøve indsigelsesretten i artikel 21 i forbindelse med behandlingen af sine følsomme personoplysninger, når det "supplerende" behandlingsgrundlag enten er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e (nødvendigt for udførelse af opgaver i samfundets interesse eller under offentlig myndighedsudøvelse) eller litra f (den såkaldte interesseafvejningsregel).

I forbindelse med praksisændringen har Datatilsynet offentliggjort et baggrundsnotat, hvori tilsynet blandt andet henviser til vejledninger fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB), domme afsagt af EU-Domstolen og en præambelbetragtning i forordningen.


Kromann Reumerts bemærkninger


Praksisændringen kan betyde, at virksomheder og myndigheder, der behandler følsomme personoplysninger, skal supplere deres databeskyttelsesretlige dokumenter, herunder politikker og fortegnelser, med henvisning til et relevant behandlingsgrundlag efter artikel 6, stk. 1.

Datatilsynet har dog givet udtryk for, at det er tilstrækkeligt, at dokumenterne først tilpasses i forbindelse med den dataansvarliges løbende ajourføring.

Det er vanskeligt at udpege de omstændigheder, der har foranlediget den pludselige praksisændring. I baggrundsnotatet henviser Datatilsynet blandt andet til præambelbetragtning 51. Heraf følger, at "Foruden de specifikke krav til sådan behandling bør de generelle principper og andre regler i denne forordning finde anvendelse, navnlig for så vidt angår betingelserne for lovlig behandling". Således har Datatilsynet indfortolket en henvisning til artikel 6, selvom "lovlig behandling" lige så vel kunne være en henvisning til det generelle princip i artikel 5, stk. 1, litra a, hvorefter personoplysninger skal behandles "lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde".

Samtidig henviser Datatilsynet til vejledninger fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd, som omhandler specifikke områder – nemlig behandlingen af personoplysninger i forbindelse med kliniske forsøg og videoovervågning.

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at man som myndighed eller virksomhed retter sig efter Datatilsynets nye opfattelse og således både finder en undtagelse i artikel 9, stk. 2, til lovlig behandling af følsomme personoplysninger og et behandlingsgrundlag i artikel 6, stk. 1.

Læs Datatilsynets nyhed
Læs baggrundsnotatet 

 

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvornår har I sidst ført tilsyn med jeres databehandlere?
Hvornår har I sidst ført tilsyn med jeres databehandlere?
20/02/2024
Persondata
Implementeringen af NIS2-direktivet bliver forsinket
Implementeringen af NIS2-direktivet bliver forsinket
20/02/2024
Compliance, EU-ret, Persondata
Manglende open source policy udgør en risiko for softwarevirksomheder
Manglende open source policy udgør en risiko for softwarevirksomheder
01/03/2024
Persondata, Compliance, IT- og telekommunikation
Chromebook-sagens relevans – herunder når du udleverer en computer eller mobiltelefon som arbejdsredskab
Chromebook-sagens relevans – herunder når du udleverer en computer eller mobiltelefon som arbejdsredskab
08/03/2024
Persondata, IT- og telekommunikation
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen etablerer AI-sandkasse
11/03/2024
Persondata, IT- og telekommunikation, Compliance
AI Act vedtaget af Europa-Parlamentet
AI Act vedtaget af Europa-Parlamentet
22/03/2024
Persondata, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted