Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Chaufførhoteller – dog ikke uden problemer

NJORD Law Firm
24/09/2019
Chaufførhoteller – dog ikke uden problemer
NJORD Law Firm logo

Efter dansk ret må chauffører ikke afholde deres lange hvil på 45 timer i lastbilen. Der er derfor et stort behov for steder, hvor chaufførerne i stedet kan afholde dette hvil.



Ifølge den nye transportminister Benny Engelbrecht må vognmandsbranchen dog selv sørge for faciliteter til at afholde det lange hvil. Eksempelvis chaufførhoteller. Brugen af chaufførhoteller er dog ikke helt uden problemer. Her kan som eksempel nævnes problemer i forhold til planlovgivningen samt tilknytningsproblematikken, som vi så diskuteret i sagen med den rumænske chauffør.


Planlovgivningens udfordringer


Problemerne i forhold til planlovgivningen kan opstå, hvis vognmandsvirksomhederne bygger eller lejer erhvervsejendomme med det formål, at chaufførerne skal kunne afholde deres lange hvil der.

Hvad en ejendom må benyttes til, og i hvor stor stil, er reguleret af de enkelte kommuners kommuneplan; herunder lokalplan hvis sådan en er udarbejdet. Ved erhvervsejendomme skal man være opmærksom på, hvis kommune- eller lokalplanen ikke tillader beboelse på erhvervsejendomme – eller eventuelt i begrænset omfang. Dette kan f.eks. være beboelsestilladelse dog kun for bestemte virksomhedsklasser. Hvis ejendommen ikke er godkendt til beboelse, er det ikke tilladt at benytte den som soverum.


Er enhver overnatning så i strid med kommuneplan?


Østre landsret idømte i 2008 en vognmand en bøde på 20.000 kr. for gennem en periode på godt 7 måneder at have ladet chauffører overnatte i deres lastbiler, der holdt parkeret på virksomhedens erhvervsejendom, samt ved at have undladt at efterkomme et påbud om at bringe den ulovlige overnatning til ophør.

Retten udtalte i sagen, at ”den overnatning, der er foretaget i lastbiler på ejendommen efter det oplyste, har sammenhæng med den erhvervsvirksomhed, der drives på ejendommen. Imidlertid har chaufførernes overnatning på ejendommen ikke i sig selv karakter af erhvervsvirksomhed, men af beboelse. Endvidere findes overnatningens karakter af beboelse ikke at ændres derved, at det må lægges til grund, at den foregår i lastbilerne”.

Landsretten fandt altså frem til, at også overnatning i lastbiler på parkeringspladsen ved lejemålet vil kunne medføre, at brugen af lejemålet betragtes som beboelse, hvilket i dette tilfælde var i strid med kommuneplanen.

Da de enkelte kommuners planlovgivning altså er meget afgørende for udfaldet, kan etableringen af chaufførhoteller derfor ikke være helt uden problemer.


Tilknytningsproblematikken


Opførelsen af chaufførhoteller kan også skabe problemer i forhold til tilknytningsproblematikken. Det afgørende spørgsmål her består i, hvor meget chaufførerne kører i andre lande end der, hvor de er ansat, samt tilknytningen og samarbejdet mellem den vognmand, som har ansat chaufføren, og den speditør, som disponerer over det køretøj, som chaufføren kører i.

Denne problematik er et af de helt store spørgsmål i sagen angående den rumænske chauffør, der var ansat i et slovakisk vognmandsfirma, koncernforbundet med en dansk speditør. Det overordnede spørgsmål i denne sag er, hvorvidt chaufføren kan forlange at få dansk overenskomstmæssig løn- og ansættelsesvilkår.

Læs mere om sagen her

Etablerer man som vognmand chaufførhoteller til sine chauffører, skal man altså være opmærksom på, at det kan få betydning for vurderingen af tilknytningsforhold.

Hvis du er interesseret i at høre nærmere om, hvad man ellers skal være opmærksom på i forbindelse med problematikken angående chaufførhoteller, tilknytningsforhold eller anden transportjura, er du velkommen til at kontakte os.

 




 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Krav om europæisk rejsetilladelse fra 2024
Krav om europæisk rejsetilladelse fra 2024
30/05/2023
Transportret, Øvrige
Hvor mange relæer var skadet?
Hvor mange relæer var skadet?
07/06/2023
Transportret, Forsikring og erstatning
Ny retspraksis for Danmarks fortolkning af Cabotagereglerne har set dagens lys
Ny retspraksis for Danmarks fortolkning af Cabotagereglerne har set dagens lys
26/09/2023
Transportret
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
18/01/2024
Transportret
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
18/01/2024
Miljøret, Transportret, Skatte- og afgiftsret
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
21/03/2024
Transportret, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted