Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Brexit kan få stor betydning for behandling af persondata

IUNO
26/02/2018
Brexit kan få stor betydning for behandling af persondata


Efter planen træder Storbritannien ud af EU fra marts 2019, og det kan få stor betydning for alle virksomheder, der har aktiviteter både i Storbritannien og i resten af EU. Det meddelte EU-kommissionen i starten af året.



Som det ser ud lige nu, forlader Storbritannien officielt EU den 30. marts 2019. Det kommer til at få en række konsekvenser for virksomheder og koncerner, der overfører persondata til og fra Storbritannien. Derfor kom EU-Kommissionen i starten af januar med en meddelelse, der beskriver, hvilke konsekvenser det vil få for disse virksomheder.

Konsekvensen af at Storbritannien træder ud af EU-samarbejdet er, at landet fremover vil være et ”tredje land”. Det betyder, at man som udgangspunkt ikke frit vil kunne overføre data mellem blandt andet Danmark og Storbritannien, medmindre at EU-Kommissionen godkender, at Storbritannien er et såkaldt sikkert tredjeland. En liste over de lande, der på nuværende tidspunkt er godkendt af Kommissionen, findes her.

Hvis ikke Storbritannien godkendes som et sikkert tredjeland, vil der ikke frit kunne overføres persondata til landet. Persondataforordningen giver i sådanne tilfælde en række alternative muligheder.


De permanente løsninger


Persondataforordningen indeholder fire alternative løsninger, som virksomheder kan bruge, når de skal overføre oplysninger til usikre tredjelande på mere permanent basis.

Hvis der er tale om en stor koncern med aktiviteter i flere (tredje)lande, kan koncernen indføre et sæt juridisk bindende regler godkendt af Datatilsynet, som skal gælde inden for koncernen. Såkaldte Binding Corporate Rules. Overførsler af persondata kan herefter frit ske inden for koncernen. Denne løsning er derfor yderst fordelagtig for internationale koncerner og deres HR-administration.

Er datamodtageren ikke en del af koncernen, kan man i stedet indgå en aftale på baggrund af en række standardbestemmelser udarbejdet af Kommissionen eller Datatilsynet. Det eneste krav herefter er, at man efterlever standardbestemmelserne. Datatilsynet har endnu ikke udarbejdet nogen standardbestemmelser, men Kommissionens standardbestemmelser kan findes her.

I andre tilfælde kan det måske bedre betale sig, at modtageren af oplysningerne i tredjelandet bliver certificeret af en godkendt certificeringsordning eller tiltræder et godkendt adfærdskodeks.


Enkeltstående overførsler


Er der tale om enkeltstående overførsler i konkrete situationer, kan det ikke nødvendigvis betale sig at benytte Binding Corporate Rules eller de andre løsninger ovenfor. Persondataforordningen giver i sådanne tilfælde mulighed for at bruge et særligt overførselsgrundlag. Det kan for eksempel være et konkret og informeret samtykke, hvis overførslen er nødvendig for at opfylde en kontrakt med datasubjektet, eller hvis det er nødvendigt for at forsvare eller gøre et retskrav gældende.


IUNO mener


Der er ingen tvivl om, at Brexit kommer til at få store konsekvenser for virksomheder med aktiviteter i både Storbritannien og i EU. Det er ikke til at vide, om Kommissionen kommer til at godkende Storbritannien som et sikkert tredjeland således, at man frit kan overføre data dertil. Hvorvidt dette vil ske vil i høj grad afhænge af de kommende politiske forhandlinger.

IUNO er derfor enig med Kommissionen i, at virksomheder, der har aktiviteter i Storbritannien, allerede nu bør begynde at overveje, hvordan de skal forholde sig, når Brexit bliver en realitet, hvis ikke Storbritannien bliver godkendt af EU-Kommissionen. Mange virksomheder har for eksempel allerede nu indsat Brexit-klausuler i deres databehandleraftaler, der sikrer at leverandørerne er forpligtet til at flytte data til EU i tilfælde af et Brexit uden særaftale på persondataområdet.

[EU-kommissionens meddelelse af 9. januar 2018]










Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Tvillingeforældre får ekstra barsel
Tvillingeforældre får ekstra barsel
03/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
At ophæve på egen bekostning
At ophæve på egen bekostning
04/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Ekstra orlov til tvillingeforældre og lempeligere regler for udenlandsk arbejdskraft
Ekstra orlov til tvillingeforældre og lempeligere regler for udenlandsk arbejdskraft
12/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Flere ansatte indberetter om virksomhedens interne forhold til Den Nationale Whistleblowerordning
Flere ansatte indberetter om virksomhedens interne forhold til Den Nationale Whistleblowerordning
11/04/2024
Compliance, Ansættelses- og arbejdsret
PTSD-ramt politibetjent fik ret i Højesteret
PTSD-ramt politibetjent fik ret i Højesteret
16/04/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Aktieoptionernes akilleshæl
Aktieoptionernes akilleshæl
I går
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted