Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Mange bloggere overholder ikke reglerne i Markedsføringsloven

Jurainfo.dk
17/09/2015
Mange bloggere overholder ikke reglerne i Markedsføringsloven
Jurainfo.dk logo


Det er blevet populært at ”blogge” som aldrig før. Mange bloggere overtræder dog bestemmelserne i Markedsføringsloven uden at vide det.



Overtrædelsen sker typisk ved at bloggeren og en virksomhed har indgået en aftale om omtale af et produkt uden dette direkte fremgår af bloggen. Herved sker der en skjult reklame overfor læserne af bloggen, hvilket er i strid med Markedsføringslovens § 4.

Læseren tror altså med andre ord at det er bloggeren selv som har erhvervet produktet, men ofte er produktet sponsoreret af en virksomhed mod at bloggeren skriver en omtale af produktet. Dette er altså skjult reklame.

Ordlyden af Markedsføringslovens § 4:
En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.

Hvornår kan en omtale ligestilles med reklame?
Forbrugerombudsmanden afgjorde sidste år, at en bloggers omtale af et produkt skulle have været markeret som reklame, fordi bloggeren omtalte produktet efter aftale med virksomheden, som stod bag det.

Gode råd til bloggere
Som et resultat af den store trend blandt bloggere har Forbrugerombudsmanden nu udarbejdet en række råd til bloggere.

I de gode råd til bloggerne slår Forbrugerombudsmanden blandt andet fast:

  • at det skal være tydeligt for forbrugere, der læser et blogindlæg, at der er tale om reklame

  • at der er tale om reklame, når virksomheden og bloggeren har indgået en aftale om omtale af et produkt. Der skal dog ikke meget til for, at der foreligger en aftale

  • at blogindlæg, hvor reklamen er målrettet voksne, klart og tydeligt skal markeres med ”reklame”, ”annonce”, ”betalt indlæg” eller ”sponsoreret indlæg”, hvis bloggeren vil være sikker på ikke at overtræde forbuddet mod skjult reklame

  • at kravene til ordvalg og tydelighed skærpes, hvis der er tale om reklame i blogindlæg rettet mod børn og unge. Blogindlægget vil være tilstrækkeligt markeret, hvis det er markeret med ”reklame” eller ”dette indlæg er betalt af X”


Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, udtaler i denne sammenhæng:

”Der har været tvivl om, hvornår og hvordan et blogindlæg skal markeres som reklame. Vi klæder nu bloggerne på, så det bliver nemmere at overholde reglerne for skjult reklame.”

”Hvis bloggerne er det mindste i tvivl om, hvorvidt et indlæg er reklame, vil jeg råde dem til at markere det som reklame. Så er de helt sikre på at overholde markedsføringsloven.”







 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
Landsretten har afsagt dom i Danish Crown-sagen om brug af miljømæssige udsagn om griseproduktion
13/03/2024
E-handel og markedsføring
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
19/03/2024
EU-ret, E-handel og markedsføring, Kontraktret
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted